„Parna lokomotiva” koja je deceniju vukla Titov „Plavi voz”, a poslednjih 37 godina krasila prostor između Pošte 6 i nekadašnje Glavne železničke stanice, biće izmeštena. Planirano je, kako je rekao Marko Stojčić, glavni gradski urbanista, da bude premeštena nekoliko metara dalje na prvi kolosek Železničke stanice. Taj prostor trebalo bi da bude uređen i da predstavlja takozvani unutrašnji plato Savskog trga.
– „Plava lokomotiva” biće prebačena na prvi kolosek na mesto odakle su nekada polazili vozovi. Trenutno se radi projektna dokumentacija, a ako sve bude kako treba, ovaj plan mogao bi da se realizuje sledeće godine – rekao je Stojčić. Predviđeno je i da na platou iza zgrade nekadašnje Železničke stanice, a budućeg Istorijskog muzeja Srbije, budu oformljene i kulturne institucije poput pozorišta, ali i javna garaža.
Početkom juna prošle godine pojavile su se prve naznake da bi „Plava lokomotiva” mogla da bude premeštena, ali se tada čulo da bi ona trebalo da se nađe bliže ulazu u Železničku stanicu. Ipak, vrlo brzo su ove vesti demantovane pa je rečeno da se od tog posla odustalo. U „Železnicama Srbije” su već tada istakli da ova lokomotiva, koja je prethodnih godina poprilično oronula, mora da ide na restauraciju.
– U programu poslovanja „Železnica Srbije” ad, čije je donošenje u toku, planirana su sredstva za restauraciju muzejskih eksponata, pa samim tim i pomenute lokomotive. Trebalo bi imati u vidu i to da su zaštita i restauracija muzejskih eksponata propisane Zakonom o zaštiti kulturnih dobara i podležu strogim muzeološkim propisima. U kontaktu smo sa nadležnim organima iz grada koji su zainteresovani da se jedan broj lokomotiva iz Fonda Železničkog muzeja, među kojima je i „Plava lokomotiva”, izloži u sklopu uređenja na prostoru Savskog trga i okoline – kažu u „Železnicama”.
„Plava lokomotiva”, odnosno parna lokomotiva serije JŽ 11-022, jedna je od prvih koja je vukla „Plavi voz”. Na njegovom „čelu” bila je od 27. marta 1947. godine pa narednu celu deceniju. Proizvedena je u fabrici „Mavag” u Budimpešti 6. februara 1947. godine tako da bi uskoro trebalo da „proslavi” 74. rođendan.
Pripada grupi brzovoznih parnih lokomotiva, a u svom zlatnom periodu dostizala je brzinu od 90 kilometara na sat. Dužina parnjače sa takozvanim tenderom, gde se skladišti ugalj, jeste oko 21 metar. Tender može da primi 21 kubni metar vode i 9,5 tona uglja. Težina lokomotive je 85 tona, a tendera od 57,6 do 60,6 tona.
Od 1947. do 1978. godine parnjača je prešla više od 1.600.000 kilometara.
– Jugoslovenske železnice remontovale su 63 ovakve lokomotive, a ova je jedini sačuvani primerak u Srbiji i pripada Tehničkoj zbirci Železničkog muzeja. Kao spomen-obeležje na mesto na kome se trenutno nalazi postavljena je 10. aprila 1984. godine. Parnjaču sa spomen-pločom svečano je otkrio jedan od mašinovođa „Plavog voza” Milorad Grozdanović. To je urađeno povodom obeležavanja trostrukog jubileja – stogodišnjice pruge Beograd–Niš, tridesetogodišnjice radničkog samoupravljanja JŽ-a i Dana železničara – kažu u „Železnicama”.
Pripremu za izlaganje ove parnjače radili su „Goša” šinska vozila iz Smederevske Palanke, ŽTO „Beograd” i tadašnji OOUR za vuču vozova „Beograd”.
Železnički muzej u Beogradu čuva i originalnu lokomotivsku knjigu u kojoj su svi podaci od momenta njenog prispeća do 1978. godine kada je isključena iz saobraćaja.
Sat koji „bdi” nad Savskim trgom
U toku ovih dana obavljale su se opsežne pripreme da bi Savski trg i spomenik Stefanu Nemanji zasijali u svom pravom svetlu. Pre nekoliko večeri uređen je i sat iznad glavnog ulaza u nekadašnju Železničku stanicu. Na ovo mesto postavljen je odmah po otvaranju zgrade 1885. godine, ali je novo „srce” dobio posle završetka Drugog svetskog rata jer je teško oštećen u toku bombardovanja 1944. godine. U sat je te godine stavljen nov mehanizam, ali je sa njega skinuta čipka od kovanog gvožđa koja ga je krasila. Od tada pa do danas ovaj orijentir gotovo neprekidno dočekivao je i ispraćao putnike, „opominjao” i obaveštavao prolaznike o vremenu. Znalo je njegovo „srce” povremeno da stane, ali su ga vrlo brzo u život vraćali radnici „Železnica”. Čak i onda kada je iz njihovih ruku zgrada prešla u nadležnost Direkcije za imovinu.
Promena trasa linija javnog prevoza
Za vreme svečanog otkrivanja spomenika Stefanu Nemanji na Savskom trgu, danas od 17 do 24 časa i 27. januara od 17 do 22 biće izmena na linijama javnog prevoza, saopšteno je iz Sekretarijata za javni prevoz.
Ukidaju se tramvajske linije 7, 9 i 12, a pojačavaju 6 i 11L.
Na potezu Omladinski stadion–Banjica uspostavlja se tramvajska linija 9L, dok će tramvaji 6 i 14, kao i 11L i 13 raditi bez izmena.
– Autobusi 3A, 51, 511, 601, u oba smera, ići će trasom: Savska – Nikolaja Kravcova – Bulevar Vudroa Vilsona – terminus „Beograd na vodi”.
– 36 ići će u oba smera trasom: Nemanjina – Kneza Miloša – Bulevar vojvode Putnika i dalje redovno.
– 52, 53, 56 i 56L voziće: Savska – Nikolaja Kravcova – Bulevar Vudroa Vilsona – Zemunski put – Karađorđeva – Crnogorska – Jug Bogdanova – Zeleni venac.
– 78 i 83 ići će u oba smera: Trg Slavija – Nemanjina – Kneza Miloša – Mostar – Savska – Nikolaja Kravcova – Bulevar Vudroa Vilsona – Zemunski put i dalje redovno.