ponedeljak, 12.04.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
četvrtak, 14.01.2021. u 21:30 Ivana Albunović, Jelica Antelj

„Frikom” i „Ledo” idu u ruke vlasniku „Igloa”

Ako je već moralo da dođe do prodaje ovih kompanija, „Nomad fuds” je dobro rešenje, smatraju poznavaoci ovog tržišta
(Фото „Игло“ Немачка)

Zlatna koka bivšeg „Agrokora” odnosno sadašnje „Fortenova grupe” sve je izvesnije pripašće jednoj od najvećih evropskih kompanija u segmentu zamrznute hrane.

Kompanije hrvatski „Ledo plus”, „Ledo Čitluk” iz BIH i srpski „Frikom” posle višemesečnih pregovora sa nekoliko zainteresovanih firmi vrlo brzo bi mogao da preuzme „Nomad fuds”.

Reč je o najvećoj kompaniji za proizvodnju zamrznute hranu u Evropi i jednoj od vodećih u svetu. Vlasnici su najpoznatijih brendova poput „Brds Aj”, „Findus” i „Iglo”koje distribuiraju u 13 evropskih zemalja, a Velika Britanija, Italija, Nemačka, Švedska i Francuska predstavljaju pet njihovih najvećih tržišta. Kompanija čije je sedište u Velikoj Britaniji osnovana je 2015. godine posle kupovine „Iglo grupe”. U ovom trenutku ima udeo od 15 odsto svetskog tržišta zamrznutim proizvodima i već godinama beleži kontinuirani rast prihoda. Tržište našeg regiona vidi kao priliku za širenje svog biznisa, što je juče za „Jahu fajnans” potvrdio i Stefan Dešmeker, izvršni direktor „Nomad fuds”.

Iz trke su tako, po svemu sudeći, ispali svi regionalni igrači ali i investicioni fondovi koji su i zvanično ali i prema spekulacijama bili zainteresovani za ovu transakciju.

Sudeći prema izjavi Fabrisa Peruška, glavnog izvršnog direktora i člana Upravnog odbora „Fortenova grupe” zaključenje ovog posla praktično je već gotova stvar. On je objasnio da se sada ekskluzivno pregovara samo sa „Nomad fudsom” . Prema njegovim rečima, kupoprodajni ugovor mogao bi da bude potpisan već krajem prvog kvartala ove godine, a u tom slučaju transakcija bi mogla da bude zaključena čim budu pribavljena regulatorna odobrenja, moguće je tokom ovog leta.

Dragan Munjiza, konsultant kompanije „Jakov Viktor” izjavio je za „Politiku” da „ako je već moralo da dođe do prodaje ovih kompanija, ’Nomad fuds’ je dobro rešenje”.

– Reč je o jako dobroj kompaniji koja ima i brend „Iglo” prepoznatljiv na prostoru cele bivše Jugoslavije. Žalim, što, ako se već prodavalo, te kompanije nije kupila neka regionalna srpska, hrvatska ili slovenačka firma. Ali ako već nije moglo tako, drugi najbolji scenario jeste da ih kupi neka snažna, jaka, svetska ili evropska kompanija koja se bavi baš tim biznisom – smatra naš sagovornik.

Hrvatski mediji ranije su izveli nezvaničnu računicu da bi ove tri kompanije, sve skupa, „Forternova grupi” mogle da donesu priliv od 600 miliona evra.

Munjiza kaže da još nema preciznih podataka kolika bi mogla da bude vrednost te transakcije, ali ukoliko se postigne cena 10 do 12 puta EBITDA marže (dobit pre kamata, poreza i amortizacije) to će biti dobro za „Fortenova grupu”, jer će restrukturirati njihovu finansijsku poziciju.

Munjiza je i ranije rekao da ko kupi „Ledo” i „Frikom” stiče kontrolu nad celim tržištem regiona. Kako kaže, prema podacima iz 2017. ili 2018, grupacije za proizvodnju smrznute hrane i pića bivšeg „Agrokora” imale su oko 500.000 frižidera u regionu bivše Jugoslavije.

Po njegovoj proceni, možda je to sada nešto malo više ili manje, ali oko polovine pripada segmentu smrznute hrane.

– Tržište je takvo, koliko imaš frižidera toliko si jak. A „Frikom” i „Ledo” kontrolišu skoro sve frižidere u regionu – ističe naš sagovornik.

Ipak najčešće se postavlja pitanje koji bi bio interes jedne tako snažne kompanije kao što je „Nomad fuds” koja ima sopstvenu proizvodnju da razvija lokalne brendove.

On kaže da naše regionalne kompanije iako dobro posluju obično imaju problem skupog kapitala i malog tržišta dok  velike imaju dobar pristup finansiranju. Dugoročan problem prodaje domaćih firmi, dodaje, jeste to da ukoliko dođe do krize matična kompanija uvek najviše štiti zaposlene i brendove iz svoje matične države.

– Očekujem da „Nomad fuds” neće ukinuti gotovo nijedan kvalitetan brend „Leda” i „Frikoma” ali će sasvim sigurno uvesti neke svoje – smatra Dragan Munjiza.

Inače, hrvatski koncern „Agrokor” postao je većinski vlasnik „Frikoma” još 2003. godine. Tada je kompanija Ivice Todorića, inače prva iz Hrvatske koja je učestvovala u privatizaciji u Srbiji, za 55,4 odsto ukupnog kapitala beogradske industrije smrznute hrane „PKB Frikom” izdvojila 11 miliona evra. „Agrokor” je tada preuzeo i 13 miliona evra dugova „Frikoma”, a ostatak novca do ukupno 65 miliona trebalo je da bude uložen u investicije i socijalni program.

Kada je „Agrokor” 2017. zapao u finansijske probleme, počele su i spekulacije ko bi od domaćih krupnih kapitalista mogao da preuzme neke od njegovih najuspešnijih kompanija u Srbiji. Kao potencijalni kupci „Frikoma”, ali i „Dijamanta”, „Mivele” i drugih, pominjani su Miroslav Mišković, Miodrag Kostić i Rodoljub Drašković.

Komеntari7
194ca
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

komentar
Veliki gutaju male, to je globalizacija ! Male i srednje firme ce nestati, sve vise se vide namere svetskih mocnika! Samo dokle, videcemo !
Filip Cosopt
Već 2012 u HR medijima izašla je vijest da Agrokor prodaje Ledo i Frikom, tvrtki Podravka. No, Todorić je tu vijest opovrgao, ali ne i vijest o namjeri prodaje. Spominjao se, kao potencijalni kupac tvrtka Unilevr, ali oni informaciju o pregovorima s Todorić nisu nikad potvrdili. 90ih je za Ledo bila zainteresirana tvrtka Nestle ali im prreuzimanje programa smrznute hrane nije bio cilj. 2015 godine Agrokor prestaje sa otkupom voća i povrća u Hrvatskoj.Početak kraja Agrokora.
Radmila Mišić
Za dve godine će se "Frikom pokazati nerentabilnim" (kao što je i Mital otkrio da je "Magnohrom" nerentabilan) pa će ga očerupati i zatvoriti. Država neka odvaja pare pa kad "Frikom" počne da posrće, da ga sa nekom srpskom firmom otkupe da ne bude upropašćen kao "Magnohrom". (Kad je "Frikom"postao Todorićev, prestao je otkup povrća od srpskih seljaka,prerađivano je povrće dovoženo iz Hrvatske-informacija je od seljanke pogođene ovim "ekonomskim majstorijama". Bravo za vladu koja ga je prodala.)
Rade
Naprotiv...svo najkvalitetnije povrće pakovano je za Hrvatsku nekih 80 % a onaj restl prodavan u Srbiji i nešto u Bosni...
nikola andric
Pored ''akumulacije'' moze se navesti i ''koncentracija kapitala''. Imovinski sastav znaci gotov novac (likvidnost) na jednoj strani dok se ostali delovi prvo moraju prodati da bi se stekao novac. Preduzeca pravna lica moraju kao i fizicka imati sopstvenu imovinu kao garanciju za svoje dugove. Izrazeno u novcu ''akcije'' predstavljau najvece ''bogatstvo''. Akcije predstavljaju vlasnicke titule . 51% akcija preduzeca omogucavaju ''vladanje'' preduzecem. Dakle i licno bogacenje direkcija.
Ik
Suština uspeha Frikoma su bile jeftine i dostupne osnovne sirovine - šećer, mleko, povrće, meso, brašno. Sve je ovo dolazilo sa njiva PKBa i cela priča je itekako imala smisla. Sladoled, smrznuto povrće, hamburger, pecivo. Od njive do trpeze. Ratovi nisu upropastili Frikom već nesposobna partijska rukovodstva da bi ga na kraju Hrvatima prodala za tepsiju ribe deca istih tih “rukovodoca”. Plaćen 11 mliona, danas na 11 EBITa vredi oko 200M€ a sa ovom sinergijom i više.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja