četvrtak, 04.06.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ponedeljak, 18.05.2020. u 21:04 Borka Golubović-Trebješanin

Samo nebo je granica za Balet SNP-a

Из балета „Дама с камелијама” (Фото: Александар Рамадановић)

Balet Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu ove godine slavi sedam decenija trajanja. Obeležavanje ove godišnjice počeli su 7. marta izložbom baletskih fotografija koja je obuhvatila predstave nastale u poslednjih 20 godina. Autori postavke su dr Milena Leskovac, teatrolog SNP-a i mr Ivana Ilić Kiš, urednica izdavačke delatnosti SNP-a. U planu je bilo da za dan SNP-a, 28. marta posle svečane akademije, ansambl Baleta premijerno izvede delo „Ohridska legenda” Stevana Hristića u koreografiji Vladimira Logunova. Zbog novonastale situacije balet „Ohridska legenda” biće predstavljen novosadskoj publici posle okončanja pandemije i vanrednog stanja.

Davne 1950. godine tadašnji upravnik SNP-a Jovan Konjović i Margita Debeljak održali su audiciju na kojoj su primljena 24 člana folklorne grupe umetničkog ansambla Centralnog doma JNA u Beogradu pod vođstvom Marine Olenjine. Bio je to, ujedno i početak rada Baleta SNP-a. Prvi šef, koreograf i pedagog baletskog ansambla bila je upravo Ruskinja Marina Olenjina, ponikla na tradiciji klasičnog baleta, a prva predstava „Šeherezada” N. Rimskog Korsakova.

Šta se promenilo u ovom ansamblu od vremena Margite Debeljak i Marine Olenjine pitali smo Tonija Ranđelovića, direktora Baleta SNP-a.

– Marina Olenjina, naša majka Baleta, počela je bajku koju živimo sve ove godine i postavila nam standarde po kojima radimo, stvaramo, uživamo, naravno i suočavamo se sa problemima koje život nosi. Od samog početka, grupa entuzijasta i ljubitelja igre ostala je do današnjih dana među najvećim i najznačajnijim imenima sveta baleta, imena koja ulaze u enciklopedije srpskog i svetskog baleta. Samim tim predstavljaju smernice ka kvalitetu i ostvarenjima koja se rame uz rame nose sa svetskim scenama. Veoma je važno nastaviti rad na temeljima Vaganove škole koji su osnov baleta u svetu i ništa manje i kod nas – kaže Ranđelović, i otkriva koje su, prema njemu, prelomne tačke u istoriji vojvođanskog baleta:

– Najznačajniji trenutak je, svakako, prva diplomirana generacija budućih baletskih umetnika. Godinu dana pre osnivanja Baleta SNP-a oformljena je Baletska škola u Novom Sadu, te je sa sigurnošću njena uloga veoma važan doprinos stvaranju našeg ansambla. Kao prva diplomirana generacija pitomaca Baletske škole, Balet SNP-a ulazi u potpuno drugu dimenziju i obuhvata okvire profesionalnog izražavanja. Već 8. januara 1955. premijerno izlazi prvo veliko klasično delo „Labudovo jezero” Petra Iljiča Čajkovskog sa prvom diplomiranom generacijom Baletske škole, dok se godinu dana kasnije ansambl Balet otvara i prema modernim pogledima premijerom predstave „Lopov” Gaspara R. Planketa. Posle toga: samo nebo je granica za Balet SNP-a.

Do izlaska baletskog umetnika na scenu, dug je put. Ko su danas vodeći novosadski baletski igrači, odnosno kakvim potencijalom raspolaže ansambl Baleta SNP-a?

– Veliki rad, trud, ljubav, odricanje, ulažu se u naše baletsko izražavanje. Sa sigurnošću mogu da kažem da je u prvim redovima naša primabalerina Ana Đurić, koja ima fantastične mogućnosti i to nesebično primenjuje na sceni, što naša publika jako ceni i voli. Dokaz tome su mnogobrojne nagrade kao i prepune sale praćene ovacijama. Isto tako u usponu je mladi umetnik solista Milan Ivan koji velikom brzinom stasava u zapaženog prvaka. Njegovo vreme tek dolazi. Naravno, tu su i već afirmisani Andrej Kolčeriju dugogodišnji prvak Baleta, kao i već duži period solista Samjuel Bišop. To su divni umetnici, a njima bih još pridružio soliste Katarinu Kljajić, Lanu Stojanović, Davida Gruosa, Milenu Krkotić, Olgu Avramović i druge, spisak je dugačak. U suštini, kompletan ansambl Baleta SNP-a je fantastičan.

Toni Ranđelović, pored toga što rukovodi ansamblom Baleta SNP-a, i sam je obeležio decenije rada. O tome koliko je sati provedenih u probnoj sali iza njega, šta je presudilo da za svoj umetnički izraz izabere balet, kaže:

– Kad pre prođe 30 godina! Pa i 33, mogu da kažem da sam u Baletu proživeo božanstven period, živim ga i dalje i živeću ga dok god budem živ. Opasan je taj „baletski virus”. Preporučio bih ga svima. Veoma sam voleo da radim na pripremama predstava. Mnogo vremena sam proveo u baletskoj sali, kao i na sceni. Taj život je nešto čarobno, jeste i prilično teško fizički, ali o tome uopšte ne razmišljate, već samo težite savršenstvu.

Divno mu je, naglašava naš sagovornik, kada posmatra mlade kolege dok stvaraju umetnost pokreta, glume, dok se trude i uživaju dok rade. To ga ispunjava, jer više nije u mogućnosti da to doživljava kao oni. Voli kada vidi da su zadovoljni i nasmejani. Tada se i sam dobro oseća, jer mu pružaju saznanje da su svi na dobrom putu.

– Jednostavno, ljubav prema baletskoj umetnosti je toliko jaka da vas drži ceo život – zaključuje Toni Ranđelović.

Komentari0
66f63
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja