utorak, 02.06.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ponedeljak, 04.05.2020. u 21:55 J. Antelj - I. Albunović
PANDEMIJA POTPUNO PROMENILA POTROŠAČKE NAVIKE

Radnje otvorene ali kupaca nema

Nemačka, koja je nedavno dozvolila rad objektima do 800 kvadrata, suočila se sa suzdržanim potrošačima koji nisu raspoloženi da troše novac
(Фото EPA-EFE/Ronald Wittek)

Tržni centri u Srbiji počeće da rade 8. maja, ali mnogi trgovci se već sada pribojavaju da neće moći da očekuju jednak broj kupaca kao pre pandemije. Ne samo zbog strožih mera prilikom kupovine i distance koju će morati da obezbede, što podrazumeva i redove ispred lokala već i zbog drastičnih promena navika potrošača.

Sudeći po slikama iz Nemačke ovakva strahovanja mogla bi da budu opravdana. Ova zemlja pre desetak dana dozvolila je trgovcima garderobom ( u radnjama manjim od 800 kvadrata), knjižarama i prodavnicama dečje opreme da otvore radnje, a dozvolu je dobila i švedska „Ikea”. Ali potrošači u Nemačkoj očigledno smatraju da je prerano da izolaciju zamene šopingom. I trgovci su se iznanadili što kupaca nema, a i oni koji su ulazili u radnje bili su suzdržani i ne preterano raspoloženi za kupvinu. Možda se ovo uklapa u najnovije istraživanje da je pandemija za ovako kratko vreme promenila ponašašanje kupaca i njihove priorite. Italija je takođe istovremeno u regionima koji su najviše pogođeni virusom dozvolila rad manjim radnjama, ali trgovcima je jasno da ništa više neće biti isto, prenosi Si-En-Bi-Si.

– Ljudi kao da traže dokaz da im je kupovina preko potrebna i preispituju ranije navike kada su nekontrolisano trošili novac često i na stvari koje im nisu bile potrebne. Kao da su emotivni u donošenju odluka. Deo njih sada uviđa šta je važno a najviše je onih koji su obazrivi zbog nedostatka novca – kaže Sajmon Mur iz konsultantske agencije „Inovejšn babl”.

Stručnjaci smatraju da se ovakvo ponašanje neće promeniti sve dok virus postoji. Socijalno distanciranje i zabrane dodirivanja stvari jednostavno blokira ljude. Navodi se primer britanskog supermarketa „Asda” koji je u svojim radnjama istakao obaveštenja da kupci treba da dotiču samo ono što nameravaju da kupe. Odbijaju ih i mere koje donose mnoge države, poput Hrvatske, koja je najavila da verovatno garderoba neće moći da se proba u radnjama nego će kupci moći da je ponesu kući, isprobaju i eventualno vrate ako im ne odgovara. Ta vraćena odeća moraće da bude denzifikovana i vraćena u prodaju tek posle nekoliko dana.

– Logično je što su kupci zbunjeni i u grču. Nijedna vlada im nije rekla da je problem nestao već su ih isterali napolje i savetovali im da pokušaju da budu normalni iako problem i dalje postoji – izjavila je Ketrin Dženson Bojd, profesor potrošačke psihologije. I mnogi svetski istraživači tržišta uvereni su da se kupovina kakvu poznajemo nikada više neće vratiti na staro. Ljudi će kupovati opreznije. Akcenat će i posle korone biti na higijenskim proizvodima, kupovaće se ređe ali više. Potrošači bi, po ovakvom scenariju, ubuduće mogli da budu oprezniji i kada je reč o poštovanju ličnog prostora, odnosno reda, ali će se promeniti i rituali kupovine. Prilikom nedavnog istraživanja u Austriji, čak 58 odsto ispitanika navelo je da ređe nego ranije ide u kupovinu, a pet odsto je čak reklo da više uopšte ne ide u radnje. Samo tri od deset ispitanika kaže da nije promenilo navike kupovine.

Komentari6
b6e7e
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Коста
Купаца неће бити јер људи немају пара, јер нису радили. Економија не може без потрошаћа.
zaliv.net
Meni se cini da je drzava pod pritiskom da ukine vanredno stanje pre veremena pa se sve ovo otvara i popusta se na svim frontovima....ali nije narod blesav! Po procenama ako je registrovano zarazenih skoro 10000 ta cifra se mnozi sa BAR 10 i dobija se pravi broj zarazenih. Meni se cini da ce ovo vanredno stanje da bude jalovo jer se brzopleto i pod pritiskom ukida!
dr Slobodan Devic
Dakle ova korona je bolja nego sto nas stalno zastrasuju. Zagadjenje se smanjilo, neke zivotinje su se vratile na nekadasnja stanista, a ako sada jos i sahrane potrosacki mentalitet (trosi dok ne padnes s'nogu - "shop until you drop") e pa onda stvarno treba da se zapitamo koliko je stete a koliko koristi od ove posasti ...
Dr Slobodan Devic
@ Kosta - zaista mi nije jasno odakle ste izveli Vas zakljucak? Medjutim, jedna od karika u prezivljavanju kako ove tako i svake druge posasti je da covek bude oprezan a da u isto vreme gleda stvari sa pozitivne strane. Nas narod je odavno spoznao da: "Svako zlo ima svoje dobro ..." @Evgenije - itekako me dotice, posto imam secernu bolest vec duze od 50 godina ...
EvGenije
Коста@ Ma, šta ga briga sve dok njega ne dotiče. Mada se mora priznati da je čovek donekle u pravu. Ako u ovom opštem zlu (ne mislim samo na koronu), ima i nešto dobro, to je to buđenje prirode i povratak svesti o važnosti prirode. Pitanje je samo dokle će to trajati. Mislim, ipak, da je to kratkog daha, kao i sve ljudsko što je.
Prikaži još odgovora

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja