ponedeljak, 01.06.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ponedeljak, 04.05.2020. u 08:00 Zoran Milivojević
FORMULE ŽIVLjENjA

Jeste li postali apatični

Ovo stanje se prepoznaje po pasivnosti, gubljenju ranijih uživanja i radosti, nedostatku interesovanja, „ubijanju vremena” u nekorisnim aktivnostima, a pomaže ako se neke stvari rade drugačije, izvan rutine, uz ispunjenje malih ciljeva
(Срђан Печеничић)

Kada se ljudi nađu u situaciji koja traje duže vremena, a u kojoj su frustrirani i nezadovoljni zato što ne mogu da ostvare svoje želje, nakon jednog perioda dosađivanja mogu polako postajati ravnodušni, to jest apatični.

U ovakvim situacijama apatičnost je neka vrsta odbrane, emocionalne uspavanosti dok se čeka promena nepovoljne situacije. Kada neko vreme trpe što ne mogu ostvariti svoje želje, ljudi jednostavno „uspavaju” svoje želje, i uđu u neko stanje emotivne hibernacije u kojoj se više ne osećaju neprijatno. Postaju ravnodušni da ne bi trpeli.

Ravnodušni prema svemu

Reč apatija dolazi od grčkog a, koje znači bez, i patos, koje označava osećanje, trpljenje, strast. Veoma izražena apatija spada u psihijatrijske poremećaje, a slabije izražena je deo „psihopatologije svakodnevnog života”.

Kada je neko ravnodušan prema nekoj osobi ili pojavi, prema kojoj bi, prema mišljenju drugih ljudi, trebalo da nešto oseća, reč je o indiferentnosti. Kada je neko ravnodušan prema svojoj celokupnoj životnoj situaciji, reč je o apatiji.

Apatija sadrži paradoks: osoba oseća da ne oseća, što je svrstava u osećanja. Ljudi ne osećaju emocije stalno, već samo u nekim situacijama, i to u onim koje ocenjuju kao važne. Što je osobi važnije, to je njeno osećanje snažnije. I suprotno, što je manje važno, manje snažne su i emocije. Kada nije važno, tada nema emotivnog odgovora. O apatiji govorimo onda kada bi osobi trebalo da bude važno, ali njoj nije važno. Apatičnost neke osobe je posledica promene u njenom sistemu vrednosti: ono što joj je nekada bilo važno, sada je nevažno. I ne samo da joj više nije stalo do onoga do čega joj je ranije stalo, nego joj nije ni važno što joj to više nije važno. Dakle, apatični su ravnodušni što su ravnodušni.

Kako prepoznati apatičnost?

Glavne osobine su pasivnost, gubljene ranijih interesovanja, gubljenje uživanja i radosti, „ubijanje vremena” u nekorisnim aktivnostima, itd. Sve ono u čemu je osoba ranije uživala, želela ili bila zainteresovana, sada je više ne zanima. Nije motivisana za posao, već ga otaljava i jedva čeka da se završi. Svoje slobodno vreme potpuno ispunjava predugačkim gledanjem televizije, igranjem igrica, boravkom na društvenim mrežama, onlajn kupovinom, besciljnim pretraživanjem interneta. Ako nešto i planira, to ne ostvaruje, jer nema energiju i motivaciju. Previše jede zbog „mentalne gladi” i dobija kilograme.

Nekada sama apatična osoba primećuje da se promenila, ali mnogo češće to primećuju njoj bliske osobe koje bezuspešno pokušavaju da je motivišu na neku akciju.

Kako izaći iz stanja apatije? Kada se promeni ova višemesečna situacija zbog epidemije u kojoj su neki od nas postali apatični, kada počne život, ljudi će se polako „uključivati” i imati sve više i više energije da ostvaruju svoje ciljeve i da se nose s problemima. Nekoliko meseci izolacije i izostanka uobičajenih životnih aktivnosti ne ostavlja trajne posledice. Situaciona apatija prestaje nakon prestanka situacije koja ju je izazvala. Drukčije bi bilo kada bi takva situacija trajala godinama, kao što pokazuju iskustva ljudi koji su bili u koncentracionim logorima, jer tada apatija može postati hronična, to jest strukturna.

Prolazno stanje

Šta treba da urade oni koji su iz nekog svog razloga postali apatični? Prvi korak jeste prepoznati i imenovati apatiju kao svoj problem. Drugi korak je znati da je apatija prolazno stanje koje je moguće promeniti i kojem se ne treba prepuštati. Treći korak je istražiti svoju prošlost i pronaći kada i zašto je počela ravnodušnost. Četvrti korak je ući u konflikt sa svojom apatijom, suprotstaviti joj se.

Veoma je važno pomalo iskakati iz rutine, činiti neke stvari drukčije. Važno je početi primećivati šta prija, a šta ne, i zatim tražiti one prostore, aktivnosti i ljude koji su prijatni. Treba postavljati male ciljeve koji su nadohvat ruke, a zatim posle svakog uspeha sebe pohvaliti i nagraditi. Nekada pomaže da se napravi lista onih aktivnosti koje su osobu ranije zanimale i u kojima je uživala. Ako se osoba na ovaj način disciplinovano bori protiv svoje apatičnosti, potrebno je oko šest nedelja da u sebi probudi želju za životom i životni elan.

Kao i u drugim sličnim problemima, dobro je imati podršku od strane nekog psihoterapeuta.

Komentari4
21836
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Anja
O, da! Apatija i strah kao dva izrazito jaka osećanja...
Objektivno razmisljanje
1. Vecina ljudi koje znam sad pati zato sto ne moze da pije, drogira se, kladi, kocka, svalerise, krade, svercuje i sve ostalo sto im je donosio jedinu radost u njihovom inace jadnom zivotu. 2. to je zato sto su svi od ranije unistene prazne ljusture ljudi, u losim vezama, na losim poslovima, losi fizicki, mentalno, materijalno i porodicno. 3. sada je samo ogoljeno stanje ranije prikrivano kojekakvim maskama. ironija 100%. 4. najbolje su prosli: gejmeri, programeri itd jer ovo je njihovo doba.
Rezime
I Mimi to sve radi jer nema sta da radi. Javite nam za jedno 2-3 meseca kako uspeva domaci hleb.
Mimi
Najbolje su prosli ljudi koji vole svoj posao, oni koji imaju više hobija i koji vole sebe a vole i druge ljude i žele da uče nove veštine... Radim od kuće, držim besplatno u vreme vantednog stanja Yogu ljudima iz Nemačke, Švajcarske, Norvrške, Australije i naravno svojim kolegama koji to žele. Mesim hleb i naučila sam da pravim starinski suvi kvasac, naučila sam da pletem čarape i uživam u životu kad većina kuka...

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja