ponedeljak, 01.06.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ponedeljak, 20.04.2020. u 08:00 Zoran Milivojević
FORMULE ŽIVLjENjA

Dosada u ustima

Stvarna glad se oseća kao telesna senzacija u stomaku, a emotivna nastaje kao ideja u glavi i to naglo i sa željom za nekom specifičnom hranom, kao što je čips, prženi krompirići, pica ili čokolada
(Срђан Печеничић)

Kako podnosite izolaciju i socijalno distanciranje? Da li ste dobili neki kilogram? Ako jeste, onda je to verovatno zbog onoga što se zove „emotivno jedenje”. Svi znamo da ljudi jedu onda kada osete glad. Ali postoje dve vrste gladi: ona koja ide iz želuca i ona koja ide iz glave. Kada zadovoljavamo ovu glad koja ide iz glave, tada je reč o emotivnom jedenju.

Suština je da se unošenjem hrane branimo od neke naše neprijatne emocije koje ne moramo ni biti potpuno svesni. Kada jedu na ovaj način, ljudi najčešće opisuju neodređena emotivna stanja kao što su nervoza, napetost itd. U situaciji izolacije i socijalnog distanciranja podlogu za emotivno hranjenje čine neprijatna osećanja kao što su osećanja dosade, usamljenosti, teskobe, zabrinutosti, umora, itd.

Test s brokolijem

Kada je u pitanju odnos emocija i jedenja, ljudi se razlikuju. Jedni gube apetit kada se dobro osećaju, a dobijaju ga kada se loše osećaju, a drugi suprotno. Verovatno veći deo populacije, naročito njenog ženskog dela spada među one prve. Kako emotivno jedenje vodi k višku kilograma, većina smatra da ono jeste problem i želi da prestane da jede na taj način.

Prvi korak u rešenju problema emotivnog jedenja jeste da se zna da ono postoji, a zatim i da se ono kod sebe prepozna. Iako je glad – glad, ipak postoji način da se razlikuje kada glad dolazi iz tela, a kada iz glave. Zato je dovoljno da sebi postavimo nekoliko pitanja u vezi s glađu koju osećamo.

Prvo treba da se zapitamo kojom brzinom je nastala glad. Dok se stvarna glad postepeno razvija, emotivna glad nastaje naglo.

Drugo što sebe treba da pitamo jeste da li smo gladni neke neodređene hrane ili neke specifične hrane kao što je čips, prženi krompirići, pica ili čokolada. Kod emotivne gladi ljudi često osećaju da im „nešto nedostaje”, da im je potreban neki određeni jači ukus u ustima. Većina želi da uzme hranu koja je slatka, slana ili masna. Istraživanja su pokazala da ljudi koji emotivno jedu najviše biraju slatku kaloričnu hranu, zatim neslatku kaloričnu hranu, potom voće, a najmanje biraju povrće. Uvek možete primeniti „brokoli test” i kada ste gladni zapitati sebe da li bi vam prijao brokoli. Ako zaključite da vam ne bi prijao, tada je najverovatnije u pitanju emotivna glad.

Treće pitanje je da se zapitate da li vaša glad dolazi iz želuca ili iz glave. Stvarna glad se oseća kao telesna senzacija u stomaku. Emotivna glad nastaje kao ideja u glavi, predstava o određenoj vrsti hrane ili samo kao želja da se zaviri u frižider da biste videli šta bi vam najviše odgovaralo.

Dokaz da je bilo emotivno jedenje jeste ako ubrzo nakon unošenja veće količine hrane i dalje osećate glad ili ako se osećate krivo što ste ponovo jeli, iako ste se zarekli da nećete.

Sva ova pitanja pomažu vam da prepoznate emotivnu glad i da je razlikujete od stvarne gladi. Ali kako prestati da svoje emocije suzbijate hranom?

Postoji čitav niz tehnika od toga da polako jedete potpuno svesni svakog zalogaja, mirisa i ukusa hrane, do toga da svoje misli preusmerite na nešto drugo, da se angažujete u nekom drugom ponašanju, pogotovo ako je ono prijatno. Naravno, sve ovo može da pomogne, ali i ne mora.

Maskirano nezadovoljstvo

Ono što vam svakako može pomoći da prevaziđete emotivno jedenje jeste da otkrijete koja emocija se krije iza ove mentalne gladi. Tačno je da vam nešto nedostaje, ali to nije hrana. Da biste otkrili šta vam nedostaje treba da otkrijete emociju koja se nalazi u osnovi „gladi”, a zatim da prepoznate na koju akciju vas motiviše ta prikrivena emocija.

Ako vam je, na primer, dosadno, pa zato jedete, onda treba da znate da vas dosada motiviše da odete iz situacije u kojoj ne možete zadovoljiti vaše želje u neku drugu situaciju u kojoj je to moguće. Ako zbog izolacije odlazak u drugu situaciju nije moguć, dosada vas motiviše da se zapitate šta je to što bi vas zabavilo da radite u situaciji koja je nepromenjiva. Možda u situaciji „zarobljeništva” ponovo otkrijete čitanje knjiga ili neki svoj davno zaboravljeni talent. Dosada vas vodi k zabavi, a ne k frižideru.

Time što ćete pojesti neku hranu, emocija koja vas muči neće nestati. Nezadovoljstvo maskirano u glad pojaviće se ponovo za kratko vreme. Zato otkrijte emociju i pretvorite je u akciju.

Komentari3
404bf
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Lena
Kako ubiti evotivnu glad u doba izolacije. Ja sam ustanovila jos 3 ubice apetita. 1. Strah: Mogucnost zaraze odlaskom u Maxi, sto manje jedem, manje idem u kupovinu, te je manja šansa da pokupim virus 2. Panika: Veoma zivo se secam koliki je pakao skinuti 3 kg posle tridesetpete. 3. Racio: Ne trosim se=nema potrebe za hranom.
profesionalni komentator
postoji prosto resenje za ovakav problem jedenja kad ne treba a zove se keto ishrana
Бранислав Станојловић
"Емотивно једење"? Код мене је то више емотивно пијење!

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja