utorak, 12.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:55
60. SOLUN

Referentna tačka svetske avangarde

Radovanovićev film o Dušanu Makavejevu zadržao gledaoce u dugom razgovoru
Autor: Dubravka Lakićčetvrtak, 07.11.2019. u 22:00
Горан Радовановић у Солуну (Фото: прес служба 60. Солунског фестивала)

Solun – U punoj dvorani „Makedonikon” u Solunu održana je balkanska premijera dugometražnog dokumentarno-igranog filma „Slučaj Makavejev ili proces u bioskopskoj sali” Gorana Radovanovića kojoj su, osim autora, prisustvovali i producenti Jesenka Jasniger i Predrag Peca Jakovljević, kao i montažerka Maja Kokić.

U dvorani, ona fina tišina svedočila je o punoj pažnji grčkih gledalaca koji su film i njegovog autora nagradili dugim i srdačnim aplauzom. Samo trenutak kasnije mikrofon je počeo da šeta iz ruke u ruku. Solunska publika je poznata po tome da voli i poznaje film, da puni sve festivalske dvorane i da je uvek dobro naoružana pitanjima za filmske autore i protagoniste. Pod „kanonadom” pitanja i opservacija o filmu našao se sinoć i Goran Radovanović. Gledaoce je interesovalo i mnogo toga u vezi sa Radovanovićevim filmskim junakom – Dušanom Makavejevim, čija se retrospektiva upravo događa na 60. Solunskom festivalu.

Da li je Dušan Makavejev do kraja ostao komunista? Koliko je njegov film „W.R. Misterije organizma” bio presudan da postane disident i napusti zemlju? Kako je Radovanoviću pošlo za rukom da od arhivskih audio-snimaka razvije tako kompleksan film? Koliko je bilo teško suočiti se sa odlaskom Makavejeva, Milene Dravić i još nekoliko protagonista filma još dok on nije bio sasvim gotov? I pitanja su se ređala jedno za drugim, a veče se pretvorilo u iskrenu ljubavnu priču između gledalaca i Gorana Radovanovića i njegovog filma.

Dimitris Kerkinos o svojim motivima da organizuje retrospektivu zaostavštine legendarnog jugoslovenskog i srpskog reditelja

Zaslužan za prikazivanje Radovanovićevog filma, ali i organizaciju i realizaciju kompletne retrospektive filmova Dušana Makavejeva na jubilarnom, 60. Solunskom festivalu je Dimitris Kerkinos, dugogodišnji čelnik programa „Balkanski pregled”. On je dugo pokušavao da Makavejeva dovede u Solun pred grčku publiku, ali nažalost u tome nije uspevao. O svojoj ljubavi prema njegovom stvaralaštvu i snažnom motivu da solunskoj vernoj publici priredi susret sa njegovim filmovima, Kerkinos je za „Politiku” rekao:

– Još sredinom sedamdesetih godina, kao dečak video sam film „Sweet Mouvie” Dušana Makavejeva. Iako ga tada nisam mnogo razumeo bio sam impresioniran njegovom karakterističnošću i sinematskim iskustvom. Sa nečim što do tada nisam doživeo. Sećam se da je publika bila uznemirena, mnogi su bili šokirani, neki i veoma ljuti te su napuštali bioskopsku dvoranu. Za mene je sve to bilo stimulativno i značilo je otkrivanje moći kinematografije. Moći filma da stvori tako snažnu emociju u publici. Sve je to zaista ostavilo veliki trag u meni.

Dimitris Kerkinos, čelnik programa „Balkanski pregled”

Kerkinos je naveo da je u svim narednim godinama koje su sledile prilježno pratio stvaralaštvo Makavejeva i da je u različitim prilikama upoznao i njegove najranije radove: „Čovek nije ptica” (1965), „Ljubavni slučaj ili tragedija službenice PTT” (1967), „Nevinost bez zaštite” (1968), te da je imao priliku da ga sluša i upozna na jednom od izdanja Sarajevo film festivala.

– Divio sam se jasnoći njegovog razmišljanja u živim razgovorima sa publikom i novinarima, a kao festivalski programer pokušavao sam nekoliko puta da mu priredim počast u Solunu, ali mi to zbog raznih prepreka nikako nije uspevalo. Posle vesti o Dušanovoj smrti, učinilo mi se prirodnim da pokušam još jednom i da mu bar posthumno odamo počast kakvu on i njegovo delo, njegova sveukupna zaostavština zaslužuje, kazao je Kerkinos.

Čelnik „Balkanskog pregleda” za „Politiku” je naglasio i da su sada sve prepreke bile prevaziđene pre svega zahvaljujući Bojani Makavejev, Dušanovoj supruzi i jednoj poljskoj koleginici.

– Makavejev je bio najpoznatiji reditelj u Grčkoj i u regionu i njegov rad je ovde bio veoma poznat i cenjen među filmofilima. Priređivanjem njegove retrospektive na Solunskom festivalu mi ne odajemo samo počast njegovom liku i delu, već pružamo priliku mlađim generacijama da otkriju njegove filmove koji su bili referentna tačka svetske kinematografske avangarde. Dušanovi filmovi su modernistički i inovativni, slobodni i oslobađajući. Rađeni su sa hitnošću i referentnošću koji su nam još potrebni. Možda danas čak i više – izjavio je za „Politiku” Kerkinos...


Komentari1
69283
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Sreten Bozic -Wongar
Kada je Makajevej bio na vrhu profesionalne slave nekoga dovede u Australiju . Sreo sam ga u njegobvoj hotelskoj sobi da mu prestavim projekat filma iz zivota ovdasnjih Aborizana. Nije slusao ono sto pricam pa sam zavrsio recima : " Da drevni Aborizani nisu pronasli vatru - mi bi svi jos uvek ziveli na drvecu ". Izgledao je nezainteresovan bez da shvati o cemu govorim.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja