utorak, 12.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 16:46
FILMSKA KRITIKA

Maestrova priča nad pričama

Film: Bol i slava/Dolor y gloria/ Pain&Glory, režija: Pedro Almodovar, uloge: Antonio Banderas, Asijer Ečeandija, Penelope Kruz, Hulijeta Serano..., trajanje: 113 minuta, proizvodnja: Španija, 2019.
Autor: Dubravka Lakićpetak, 01.11.2019. u 22:00
Aнтонио Бандерас у филму „Бол и слава” Педра Алмодовара (Фотографије дистрибутерска кућа Cinefest)

Ako iko zna da dopre do srca gledalaca, da zagolica maštu i ispuni oči bojama, a uši muzikom, onda je to legendarni španski scenarista i reditelj Pedro Almodovar. Čini on to i sada, sa filmom „Bol i slava” u kojem ima nešto malo iz filmova „Sve o mojoj majci” i „Vrati se” i mnogo toga ličnog.

On sada i gledaoce i samog sebe suočava sa težinom nagomilanih godina, sa bolestima koje idu sa starošću uzrokujući često i krizu u stvaralaštvu, a ovakva vrsta suočavanja provocira i suzu u oku. U „Bolu i slavi” Almodovar nam upravo i priča o tome – o često parališućim fizičkim bolovima izazvanim boleštinama od kojih se ne umire (migrene, nesnosni bolovi u leđima i želucu...), ali se strašno pati, i o teretu slave i visokih očekivanja onih koji ga okružuju, što dovodi do prestanka želje za pisanjem i stvaranjem filmova. Rediteljeva najveća noćna mora.

Kao da je Almodovar na trenutak zastao da bi se suočio sa svojom prošlošću i svojom sadašnjošću, načinivši pun krug i svojih sećanja i svog umetničkog života. Ovo zato i jeste film i o sećanju i stvaranju, o mladosti i njenom gubitku. Film koji kruži oko ideje umetnosti kao samokreacije. I moćno delo u kojem je Almodovarova strast prema filmu iskazana u svakom kadru.

„Bol i slava” iz svih ovih razloga i jeste njegov samoreflektujući film. Sa posebnim akcentima: na detinjstvo, majčinsku figuru uz koju je odrastao, na seksualno buđenje i otkrivanje homoseksualnog opredeljenja (na prvu i jedinu veliku ljubavnu vezu koju je imao), na uticaje katolicizma tokom odrastanja i školovanja, na prve filmove koje je stvarao i pogubni uticaj Madrida u koji se iz La Manče doselio. Postavljen kao Almodovarova priča nad pričama koje je u prethodnim filmovima ispričao. Kao neka vrsta vrednovanja svih rediteljevih neodbačenih sećanja.

Okupio je oko sebe verne saradnike sa kojima je toliko puta prolazio kroz izazove. Ima čak i fizičkih sličnosti samog reditelja sa glavnim filmskim likom – slavnim španskim rediteljem Salvadorom Maljom, odnosno sa glumcem Antonijom Banderasom sređenim tako da u filmu čak i fizički liči na Almodovara. Ništa nije slučajno. Almodovar i Banderas su mnogo puta sarađivali. Njihove energije su stopljene. Jedan drugog nastavljaju. Ovo je vanserijska, možda i životna uloga Antonija Banderasa...

Lik Salvadorove majke iz mlađih dana tumači jedna od Almodovarovih glumačkih muza – Penelope Kruz (u liku ostarele majke pojavljuje se izvrsna Hulijeta Serano). Majka je u filmu namerno idealizovana, nju vidimo kroz oči deteta, malog Salvadora. Najuzbudljivije i najdirljivije su upravo one bajkolike scene nastanjenja u preuređenu pećinu, koja za malog Salvadora postaje neka fantastična teritorija u kojoj sedi njegova prelepa majka. Ta i takva idealizacija predvodi traganje za iskupljenjem kod odraslog Salvadora. On se oslanja na navodnu lepotu svoje prošlosti da zavara i prizna tugu svoje sadašnjosti...

U filmu je blistava i ideja o postojanju lika glumca nazvanog Alberto Krespo, u izvedbi sjajnog baskijskog glumca Asijera Ečeandije, kao glavnog antagoniste (autobiografskom) liku reditelja. Salvador Maljo smatra da mu je upravo Alberto svojevremeno pokvario najznačajniji film i to postaje izvor veoma zanimljivog glumačko-rediteljskog nadmetanja...

Što se samog stila tiče i ovo je tipičan barokno-almodovarovski film. Raskošnog kolorita (direktor fotografije je njegov verni Hose Luis Alkain), fragmentarne naracije, veštačke simetrije i muzike koja dira sva čula (kompozitor Alberto Iglesijas). Zbog toga ga i volimo, zar ne?


Komentari3
e83a8
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Marija
obožavamo ga!
Владимир
Да
Draskone
Film je samo nastavak ingenioznog Almodovarovog opusa. Njegov karakteristični prosede ne ostavlja ni trenutak dosade ili otsutnosti. Po meni najosobeniji i najbolji reditelj Evrope se vratio raskošno i tipično sa svojim jatacima, koji ga ni ovoga puta nisu izneverili. A gledalac ostaje u polušoku sa izmešanim osećanjima i još dugo ne može da se pribere (tipično za sve Almodovarove filmove). Nekako sam uspeo da se dokopam filma. Bravo majstore nad majstorima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja