sreda, 21.08.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 09:20
NOVI HARAČ ZA VOZAČE

Motor bez broja mora na veštačenje

Od danas na tehničkim pregledima kreće rigorozniji pristup identifikovanju brojeva motora, mnoge vlasnike automobila, i starih ali i novouvezenih, čekaju skupe, čak i nepremostive prepreke
Autor: Ozren Milanovićsubota, 20.07.2019. u 20:10
(Фото Пиксабеј)

Danas stupa na snagu novi pravilnik o utiskivanju identifikacionih oznaka, obavestilo je Ministarstvo unutrašnjih poslova sve koji obavljaju tehnički pregled širom Srbije. U prevodu na razumljiv jezik, pravilnik MUP-a predviđa da se s brojem šasije ili motora koji je nečitljiv, zarđao ili izbledeo makar u jednoj cifri ili slovu ne može proći tehnički pregled dok se vozilo ne podvrgne forenzičkom pregledu ili veštačenju. To znači da će od danas vozači biti vraćeni sa tehničkog pregleda čak i ako ne može da se pročita ili dešifruje jedan od brojeva ili slova u oznaci.

U tom slučaju, na tehničkom pregledu pravi se izveštaj s napomenom šta to tačno ne može da se vidi ili pronađe, s kojim zatim vlasnici vozila odlaze u MUP. Procedura teče tako što u MUP-u obavljaju taj forenzički pregled, koji košta oko 5.000 dinara, a ako ustanove da broj ne može u potpunosti da se utvrdi forenzičkim pregledom, onda se mora obaviti veštačenje, koje košta oko 25.000 dinara.

Nakon završene procedure donosi se odluka o utiskivanju PUS brojeva. U enigmi šta je PUS broj krije se akronim od „Po uputstvu SUP-a”. Ali tu uslugu ne obavlja MUP, već za to ovlašćen tehnički pregled. Uz ove troškove, vozače neumitno čeka i trošak za dva tehnička pregleda, prvi s kojeg je vraćen i popravni, što je dva puta po 4.000 dinara, koliko većina tehničkih pregleda košta. Sledi i trošak za izdavanje nove saobraćajne dozvole, koji iznosi oko 1.300 dinara i, obrni-okreni, odoše trista evra dok se trepne.

Iz prakse se zna da veliki broj automobila koje uvozimo, na primer, iz Nemačke, Italije ili Francuske, ima zamenjen motor, što se kod nas ne priznaje, pa je od danas i to veliki problem. Od sada takve automobile kupci neće moći da registruju, zato što se originalni broj šasije ne slaže sa motorom. Da se nešto slično dešava u zemljama EU, problema uopšte ne bi ni bilo. Naime, u tim zemljama motor se smatra rezervnim delom i može da se menja, a vlasništvo automobila vezuje se samo za broj šasije.

Dugi niz godina govori se o tome da vlasništvo nad vozilom kod nas ne bi trebalo da se vezuje za broj motora, čime bismo se usaglasili sa pravilima Evropske unije, ali ništa se ne čini.

U Ministarstvu unutrašnjih poslova imaju izgovor da do sada nije bilo predloga za izmenu propisa koji kod nas važi. U skladu sa Pravilnikom o registraciji motornih i priključnih vozila, koji se primenjuje dugi niz godina, propisano je da jedinstveni registar vozila, koji se vodi u informacionom sistemu ovog ministarstva, između ostalog, sadrži broj šasije i broj motora vozila. Shodno pravilniku, podatak o broju motora upisuje se i u čip saobraćajne dozvole.


Obaveštenje koje je stiglo svima koji obavljaju tehnički pregled

Dakle, čeka se da neko predloži ukidanje te prevaziđene odluke i da se motor tretira kao rezervni deo. Ko bi trebalo da predloži ukidanje, nismo uspeli da razlučimo. Može li to da učini jedan građanin, neko pravno lice, odbor, Agencija za bezbednost saobraćaja… ostaje enigma do daljeg. To bi bio samo korak ka Evropi i usaglašavanju pravila po evropskim standardima. Dok se to ne desi, ostaje ovaj namet, nepotreban i skup.

Ako se zna da u Srbiji ima oko dva miliona vozila, s obzirom na starost i stanje voznog parka svako peto ili bar šesto vozilo biće na spisku onih sa nečitkim brojem šasije ili motora. Broj šasije se mnogo lakše pronalazi od broja motora, jer on može da bude skriven, ili da ga jednostavno nema, ako je bio zamenjen u inostranstvu. Tu ne vredi ni ogledalo na šipci, ni dizalica, lampica, jer svaki model ima neko svoje mesto…

Bizarno zvuči, ali može da vam se desi: ako radnik na tehničkom pregledu ne ume, neće ili ne zna da pronađe skriveni broj – eto troška, stresa i muke.

Bez obzira na to, svaka greška nastala kao neukost radnika na tehničkim pregledima ili u MUP-u, sve pada na teret vozača. Gruba računica kaže da će se od vozača u Srbiji na ovim poslovima naknadne identifikacije uzeti oko 30 miliona evra.

U pravu je Zoran Peševski, predsednik Udruženja srpskih tehničkih pregleda, koji tvrdi da su ovo neverovatni nameti i da pravilnik nema svrhe. Da li se ti brojevi vide ili ne vide, ne utiče na bezbednost saobraćaja. Zato se zalaže da je hitno i potrebno naći rešenje i za vlasnike polovnjaka iz uvoza.

Zašto se ta zakonska regulativa kod nas razlikuje od one u Evropi, kao i zašto se motor ne tretira kao zamenski deo, kad on to faktički jeste, MUP nije zadužen da odgovori. Iskustva vlasnika auto-placeva na kojima se prodaju polovni automobili govore da je otprilike svakom trećem automobilu u Evropskoj uniji zamenjen motor. To je za vozače u EU potrošan materijal i nekad im to čak i garancija pokriva, i zato neusklađenost ovog propisa između Srbije i zemalja EU kupcima u našoj zemlji pravi veliki problem.

Specijalizovani sajt polovniautomobili.com istraživao je ovu temu i utvrdio da je glavni problem u tome što kada uvozite auto, možete da prođete uvoznu (carinsku) proceduru bez obzira na stanje broja motora, a pritom država naplati sve dažbine.

Međutim, da bi auto mogao da se registruje, mora da prođe ispitivanje AMSS-a. Ako oni utvrde da broj nije vidljiv, odnosno da je toliko oštećen da ne može da se pročita, čitava priča ima tužan kraj. Po novom pravilniku to vozilo ne može da se registruje a to je onda pravi finansijski i pravni ćorsokak.

Svi su redom zbunjeni, vlasnici tehničkih pregleda moraju da postupaju po novom pravilniku i mnogi priznaju da im baš nije jasno kako će se odvijati u praksi. A vozači – ko njih pita.

Uvoz polovnjaka do 10 godina starosti

Da Srbija definitivno ne postane groblje polovnjaka iz EU, zalažu se mnogi, traže oštrije uslove za uvoz, minimum standard „euro 4”, ili na primer da granica bude 10 godina starosti. Ministar zaštite životne sredine Goran Trivan izjavio je da se nada zabrani uvoza vozila sa „evro 3” standardom u 2020. godini.

U prevodu to i znači starih do 10 godina. To su već uradile zemlje iz okruženja, poput Crne Gore i Bosne i Hercegovine. On smatra da to nije ekonomsko pitanje, već zdravstveno, ekološko i bezbednosno. Ali, konkretnih poteza nema, osim u najavi.

 


Komentari34
83e2b
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

milan
raspustiti i ukinuti agenciju za saobracaj i AMSS
Miki
Treba da se te oznake motora, ako ima i slova pored bojeva, prekucaju na ćirilicu. Broj šasije, takođe da bude prekucan ćirilicom. Da bude po zakonu. :P
Bakunjin
A kako bilo koji BROJ utiče na tehničku ispravnost vozila ??!!
galileo
Treba se zaliti Strazburu.Svuda u Evropi je motor rezervni deo
Gresni pop Milorad
Srbija, polako ali sigurno, postaje drzava u kojoj ce jednog dana , a svi su izgledi da ce tako i biti, poceti sa naplatom vazduha. Pravna forma koja ne ume nista drugo vec da iznalazi mnogobrojne nacine da placka svoj sopstven narod i ne lici na drzavu. A ti narode moj cuti i trpi jer i nisi za bolje !!!!

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja