недеља, 11.04.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 07.04.2021. у 19:45 Миленко Пешић

Руска навигација на немачким бродовима забринула НАТО

Опозиција дигла узбуну у Бундестагу јер је откривено да је више од 100 војних пловила опремљено уређајима фирме из Санкт Петербурга
Фрегата „Бранденбург” опремљена навигационом технологијом „Трансаса” (Фото EPA/Ingo Wagner)

Постаје ли немачка морнарица „ноћна мора” за НАТО савезнике? Сазнање да су војни бродови и подморнице опремљени руском навигационом технологијом изазвало је забринутост опозиције у Берлину, али и подозривост у Бриселу да ова пловила могу бити лаки плен „сајбер саботаже”.

„Проблематични” навигациони систем „нејви-сејлор 4100” од 2005. године инсталиран је у најмање 100 пловила Бундесвера, међу којима је и фрегата „Бранденбург”, укључујући и две подморнице, открива „Билд ам зонтаг”.

Ову опрему за бродове развила је руска компанија „Трансас”, основана 1990. године у Санкт Петербургу. У међувремену, финска фирма „Вартсила” купила је „Трансас” 2018. године, али је део војне производње ипак остао у руским рукама.

У извештају који је објавио „Билд” истиче се да је Ахилова пета ових уређаја, без којих није могуће управљати пловилима, системска енкрипција података, која није у складу с војним безбедносним стандардима НАТО-а.

„За време неког масовног сајбер напада навигациони подаци могли би бити хаковани и такав брод би потпуно изгубио оперативност”, преноси немачки таблоид изјаву неименованог немачког официра.

Портпарол немачке морнарице за „Дифенс њуз” каже да је војска у овим системима препознала потенцијал за могуће безбедносне ризике, али су детаљи строго поверљиви. Војни стручњаци истичу да су начини рада навигације и геолокације изузетно чуване тајне на војним пловилима, а посебно подморницама, како би се избегло да их противник открије и тиме у потенцијалном сукобу стекне предност. По њиховом мишљењу, хакери би могли да на овим уређајима заглаве ГПС сигнал или да учитају погрешне податке о положају брода.

Министарство одбране је на питање „Билда” колико је руски навигациони систем лак плен за хаковање кратко поручило да „влада улаже велике напоре да осигура ИТ, сајбер и крипто-медијску сигурност у оперативним областима”.

Поводом потенцијално рањивог руског навигационог система, више посланика опозиције, међу којима Мари-Агнес Штрак Цимерман (Слободне демократе) и Тобијас Линднер из Зелених, дигло је узбуну у Одбору за одбрану немачког парламента.

„Бундесвер мора да осигура да навигацијски софтвер морнарице не представља безбедносну рупу. Министарство одбране мора брзо да објасни зашто се на војним бродовима не користи софтвер произвођача из земаља НАТО-а”, упозорава Тобијас Линднер.

Иначе, како кажу из странке Зелених, Линднерова канцеларија је још у новембру прошле године о овом осетљивом питању добила строго поверљив одговор Министарства одбране.

Морнарички аналитичар Џереми Стехс за „Дифенс њуз” каже да у овом случају постоји потенцијал за претерано надувавање проблема: „Био бих врло опрезан с наводима из медија да немачке подморнице плове с руском навигацијом”.

Навигациони уређаји које је развио „Трансас” иначе се масовно уграђују у цивилне бродове, а за потребе немачке морнарице набављени су у време док је канцелар био социјалдемократа Герхард Шредер, који је сада на челу одбора директора руског енергетског гиганта „Гаспром”, који стоји иза пројекта гасовода „Северни ток 2”.

„Нејви-сејлор”, како пише „Билд”, уграђен је и у две немачке подморнице новије генерације – У-35 и У-36 – које су ушле у састав морнарице 2015. и 2016. године. Реч је о подморницама класе 212-А са шест торпедних цеви, које су изузетно управљиве и тихе. Због тога што у свом раду користе комбинацију водоничних ћелија, дизел-гориво и батерије прилично су неухватљиве и могу остати дуго под водом.

На сајту „Вартсилеа” пише да је подружница „Трансаса” системом електронских карата снабдела 35 одсто бродова у свету. „Поморска бродска опрема и услуге за пренос података користе се на више од 13.000 комерцијалних бродова и патролних чамаца морнаричке флоте и флоте обалске страже из више од 100 држава”, наводи ова финска компанија.

Портпарол „Варстилеа” истиче да њихова фирма нема никакве везе с руским војном индустријом, јер је у тренутку куповине руског „Трансаса” војни део већ три године био издвојен из власништва компаније из Санкт Петербурга.

Коментари9
7c324
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Vasa Macevic
Navigacioni sistem nije tako vazan kao sto je bio software ruske firme Kasperski Lab u Ministarstvu odbrade SAD.
Драган П.
Руска навигација на немачком броду? Немогуће! Па зар није Русија "велика бензинска пумпа која извози само гас, нафту, сировине и застарело оружје", како потцењивачки рече неко паметан са западне хемисфере?
miroslav
Što to Nemcima treba ta ratna skalamerije? Bilo bi bolje da se lova na vojnu mašineriju, koristi u civilne namene. Sećanja postoje u Evropi, na vojni pohod Nemaca na Evropu. Bilo bi ugodnije i udobnije u Evropi, kad bi Nemci ipak trošili pare na druge stvari, samo ne na vojnu mašineriju. Čija je oprema i gde su je kupili, to je manje važno?
Kao uvek
Još jedna, potpuno naduvana direktno preneta vest sa Sputnjika. Ovo u samoj Nemačkoj ne igra nikakvu ulogu i uopšte nije tema.
Igor
Imate informaciju iz vojnih krugova?
ВОЈИН
Да је среће па да се обистинило оно што је Бизмарк желео после уједињења Немаца у једну државу па да је одмах направио савез са Русијом, не би било ни Првог па ни Другог св. рата. А Први Светс. рат је почео јер млада Немачка држава није могла да дође до потребних ресурса због Британске блокаде свих путева према Блиском Истоку. Решење је нађено изградњом Багдатске пруге која је до Немачке требала да прође и кроз Србију - што је стварни повод Првог светског рата.
Korint
Ko se zanima za istoriju treba da se zanima i za istorijski metod. Ovo je metod pripovetke iz kafane :))
Novica
Vasa tvrdnja da je Bizmark zeleo savez sa Rusijom je bizarna jer Prusija (odakle je Bizmark) je uvek gledala na Rusiju kao nesto prirodno svoje sto je kasnije usvojio i hitler koji je cak imao "savez" sa Rusijom 1939 da bi ga pogazio 1941. Ako i dalje verujete da je Bizmak bio dobronmerni cicica sa slemom i velikim brkovima naklonjen Rusima pogledajte kako se ophodio pre ujedinjenja sa susednim Nemackim drzavama na zapadu i juznije sa Austrijom tj ratovao je i otimao od njih kad god je mogao.
Прикажи још одговора

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља