Постаје ли немачка морнарица „ноћна мора” за НАТО савезнике? Сазнање да су војни бродови и подморнице опремљени руском навигационом технологијом изазвало је забринутост опозиције у Берлину, али и подозривост у Бриселу да ова пловила могу бити лаки плен „сајбер саботаже”.
„Проблематични” навигациони систем „нејви-сејлор 4100” од 2005. године инсталиран је у најмање 100 пловила Бундесвера, међу којима је и фрегата „Бранденбург”, укључујући и две подморнице, открива „Билд ам зонтаг”.
Ову опрему за бродове развила је руска компанија „Трансас”, основана 1990. године у Санкт Петербургу. У међувремену, финска фирма „Вартсила” купила је „Трансас” 2018. године, али је део војне производње ипак остао у руским рукама.
У извештају који је објавио „Билд” истиче се да је Ахилова пета ових уређаја, без којих није могуће управљати пловилима, системска енкрипција података, која није у складу с војним безбедносним стандардима НАТО-а.
„За време неког масовног сајбер напада навигациони подаци могли би бити хаковани и такав брод би потпуно изгубио оперативност”, преноси немачки таблоид изјаву неименованог немачког официра.
Портпарол немачке морнарице за „Дифенс њуз” каже да је војска у овим системима препознала потенцијал за могуће безбедносне ризике, али су детаљи строго поверљиви. Војни стручњаци истичу да су начини рада навигације и геолокације изузетно чуване тајне на војним пловилима, а посебно подморницама, како би се избегло да их противник открије и тиме у потенцијалном сукобу стекне предност. По њиховом мишљењу, хакери би могли да на овим уређајима заглаве ГПС сигнал или да учитају погрешне податке о положају брода.
Министарство одбране је на питање „Билда” колико је руски навигациони систем лак плен за хаковање кратко поручило да „влада улаже велике напоре да осигура ИТ, сајбер и крипто-медијску сигурност у оперативним областима”.
Поводом потенцијално рањивог руског навигационог система, више посланика опозиције, међу којима Мари-Агнес Штрак Цимерман (Слободне демократе) и Тобијас Линднер из Зелених, дигло је узбуну у Одбору за одбрану немачког парламента.
„Бундесвер мора да осигура да навигацијски софтвер морнарице не представља безбедносну рупу. Министарство одбране мора брзо да објасни зашто се на војним бродовима не користи софтвер произвођача из земаља НАТО-а”, упозорава Тобијас Линднер.
Иначе, како кажу из странке Зелених, Линднерова канцеларија је још у новембру прошле године о овом осетљивом питању добила строго поверљив одговор Министарства одбране.
Морнарички аналитичар Џереми Стехс за „Дифенс њуз” каже да у овом случају постоји потенцијал за претерано надувавање проблема: „Био бих врло опрезан с наводима из медија да немачке подморнице плове с руском навигацијом”.
Навигациони уређаји које је развио „Трансас” иначе се масовно уграђују у цивилне бродове, а за потребе немачке морнарице набављени су у време док је канцелар био социјалдемократа Герхард Шредер, који је сада на челу одбора директора руског енергетског гиганта „Гаспром”, који стоји иза пројекта гасовода „Северни ток 2”.
„Нејви-сејлор”, како пише „Билд”, уграђен је и у две немачке подморнице новије генерације – У-35 и У-36 – које су ушле у састав морнарице 2015. и 2016. године. Реч је о подморницама класе 212-А са шест торпедних цеви, које су изузетно управљиве и тихе. Због тога што у свом раду користе комбинацију водоничних ћелија, дизел-гориво и батерије прилично су неухватљиве и могу остати дуго под водом.
На сајту „Вартсилеа” пише да је подружница „Трансаса” системом електронских карата снабдела 35 одсто бродова у свету. „Поморска бродска опрема и услуге за пренос података користе се на више од 13.000 комерцијалних бродова и патролних чамаца морнаричке флоте и флоте обалске страже из више од 100 држава”, наводи ова финска компанија.
Портпарол „Варстилеа” истиче да њихова фирма нема никакве везе с руским војном индустријом, јер је у тренутку куповине руског „Трансаса” војни део већ три године био издвојен из власништва компаније из Санкт Петербурга.