Прокупље, Куршумлија – Због оштећења током прошлогодишњих јунских поплава која су настала на делу пруге од Прокупља до Куршумлије и даље ка Мердару, железнички саобраћај на овој релацији не функционише, па путници возом могу од Ниша само до Прокупља, а онда се сналазе и неким другим превозом настављају ка Куршумлији и Мердару. У „Инфраструктури железнице Србије” кажу да је процењена вредност радова на поправци те деонице око 40 милиона динара, али нису прецизирали када ће железнички саобраћај бити поново успостављен.
Надлежни у „Инфраструктури железнице” истичу да је при крају израда конкурсне документације и да је планирано да се покрене поступак јавне набавке за избор извођача радова на поправци пруге.
– Процењена вредност средстава потребних за санацију поплављених деоница пруге Прокупље–Куршумлија износи око 40 милиона динара, а додатни трошкови настају свакодневно због обуставе железничког саобраћаја на овој прузи. Услед неликвидности проузроковане пандемијом ковида 19 и проблема у наплати потраживања од превозника у путничком и робном железничком саобраћају, нисмо имали могућност да одмах обезбедимо потребна финансијска средства из сопствених текућих прихода – кажу у „Инфраструктури железнице”.
Додају да је на оштећеним деоницама пруге Прокупље–Куршумлија неопходно урадити санацију трупа пруге у укупној дужини од 270 метара и изградити неколико нових пропуста како би поново била оспособљена за редован железнички саобраћај.
– Пруга од Прокупља до Куршумлије званично је затворена за саобраћај након обилних киша и изливања реке Топлице и Конџељске реке 24. јуна ове године, које су поплавиле и оштетиле пругу Дољевац–Мердаре, између Прокупља и Белољина, односно између Барлова и Куршумлије. Истога дана, вода је проузроковала и клизиште на делу пруге од Куршумлије ка Мердару и на више места изазвала покретање земљишта и затрпавање пруге наносима. Због великих оштећења, пруга од Прокупља до Куршумлије одмах је и званично затворена за саобраћај до санације оштећених делова – појашњавају у „Инфраструктури”.
Додаје да очекује да канцеларија у наредном периоду одобри одређена средства за санацију како би се у што краћем року приступило уређењу водотокова и тиме трајно решио проблем.
Услед обилних падавина на деоници пруге између Мале Плане и Белољина од око 120 метара, на више места вода је однела колосечни материјал и делове насипа као и петнаестак метара од пруге, а бујица је пробила насип у дужини од око 16 метара при чему је вода однела пропуст величине два метра.
– Након оштећења пруге констатовано је да са десне стране пруге, на око 800 метара од стајалишта Бресничић, постоје јаки бујични токови и нерегулисан бујични поток, који су у надлежности локалне самоуправе. Упутили смо допис надлежнима у Прокупљу да приступе хитној регулацији бујичних токова на својој територији, како се не би опет догодило да услед великих количина падавина насип пруге на појединим локацијама буде поново оштећен – тврде у овој компанији.
Због оштећења пруге дневно не саобраћају по два путничка воза између Прокупља и Куршумлије, који су предвиђени редом вожње.
Железнички саобраћај на овој деоници, осим што је најјефтинији, представља и једини превоз за мештане неколико десетина села дуж пруге.
– Пошто нам је пруга ближа кући од пута, овај воз нам значи далеко бољу везу како би стигли до Прокупља и Ниша, где набављамо све неопходне намирнице. Осим тога воз нам је олакшавао везу не само са административним центром општине већ и са остатком земље – каже мештанин куршумлијског села Мердаре.
Иначе, средином 2016. године из „Железнице Србије” је покренута иницијатива за укидање пруге на деоници од Дољевца до Мердара јер није економична, али се након преговора и „побуне” свих општина у Топлици, уз констатацију да би укидање железничког саобраћаја био „нож у леђа” становницима овога краја, који би додатно допринео исељавању људи, од тога одустало.