четвртак, 25.02.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 26.01.2021. у 17:45 Александра Исаков

Квадови и крос мотори пустоше заштићена подручја

За очување заштићених врста биљака потребне су године, за њихово уништавање само једна вожња квадом
Обележавају трасу уништавајући дрвеће (Фото А. Исаков)

Суботица – Као и читава Војводина, ни Суботица ни њена околина немају довољно шумског подручја, а понашањем возача квадова и крос мотора постојећи скромни шумски појас око града додатно се уништава. Трагови њихове вожње очитавају се у бразготинама по шумама око града, на Келебији, Селевењским пустарама, Суботичкој пешчари, што су све подручја под различитим зонама заштите.

Уништавање тла посебно је видљиво у шуми на Келебији и околини језера Мајдан, насталог ископавањем песка. Ово је једно од омиљених излетишта Суботичана, који су пре десетак година Мајдан „одбранили” од плана да буде затрпан. Сада је Мајдану и околини потребна заштити од појединих Суботичана, који овде одлажу кесе са телима угинулих животиња и животињским отпацима, или вожњом квадова по пешчаном терену уништавају ниско зеленило и поткопавају висока стабла. У овој шуми пре две године старатељ ЈП „Палић Лудаш” направило је одмориште са клупама, столовима, кантама за смеће, неколико пењалица за децу. Након годину дана одмориште је у тој мери девастирано да им је Покрајински завод за заштиту природе наложио да га уклоне.

Простор Селевењске шуме обрубљује северни потез града и овде су такође видљиви трагови вожње квадова, а испод њихових точкова природа више не успева да се опорави, иако је реч о простору у првој, другој или трећој зони заштите, односно у просторима где није дозвољено кретање возилима, посебно не ван одређених стаза. „Они када уђу у шуму понашају се као харамбаше”, каже у разговору за „Политику” Дејан Вујиновић, који је седмично неколико пута пролази шумом на Палићу и околини. Објашњава да након квадова остају јаруге дубоке и метар, возачи дрвеће додатно угрожавају, обележавајући стазе засецањем дебла или јарким спрејовима. „Оне стазе које су бициклисти трасирали и средили кроз шуму и користили 20 година, када их мотораши открију постају неупотребљиве након два викенда”, оцењује Вујиновић и додаје да је ова шума једино што нам је преостало и која штити град да га не затрпа песак.

Недавно је на простору друге зоне заштите организовано такмичење у мото кросу, постављене су клупе за гледаоце, траком обележене стазе, што је све недозвољена активност, да би након завршеног такмичења све тако оставили и отишли. Квадови који на овај начин крстаре шумама често су последица предузетничког духа њихових власника који их изнајмљују. Саговорници „Политике” који нису хтели да износе имена кажу да је неретко реч о нерегистрованим возилима који се изнајмљују онима жељним адреналинске вожње и упућују их управо на овај отворени простор, наводећи да ту нема никаквих ограничења.

Готово да су и у праву, јер они који се старају о просторима понекад су немоћни пред овим возачима. Тако се догодило чак да приликом обиласка стручњака из Покрајинског завода за заштиту природе, чувара и стручних сарадника ЈП „Палић Лудаш” поред њих пројуре квадови. Ренџери имају овлашења да их зауставе и легитимишу, али они једноставно пројуре без стајања, понекад су возачи малолетни а возила нерегистрована. Упућени у овај проблем кажу да је до сада ухваћен и добио казну само један возач квада, и то у суседној општини Кањижа, који је несвестан где је, залутао у заштићено подручје.

Овакво понашање  природи око Суботице наноси немерљиву штету, а истовремено оптерећује и рад стараоца над овим подручјем ЈП „Палић Лудаш”. Марта Добо, директорица предузећа, каже да предузимају мере, али и да их је премало. Старају се о пет заштићених подручја, од тога три, специјални резервати природе „Лудаш” и Селевењске шуме, као и предео изузетних одлика „Суботичка пешчара” су од националног интереса и новац за њих добијају од републике. Међутим, за свих пет подручја имају свега четири чувара. Санирање штета која настају у заштићеним подручјима, а ту спада и изношење смећа, иде на рачун сопствених прихода предузећа и за то не добијају новац од оснивача, а трошак је годишње око неколико стотина хиљада динара. „Прошли пут смо уклонили 21 тону смећа само са једне дивље депоније у шуми на Келебији. Осим тога, покренули смо разговоре са власницима квадова да им објаснимо да не могу да возе по зонама првог и другог степена заштите, а у трећој зони само по стазама. Очување заштићених врста је дуготрајан процес, потребне су године, а они то униште за час, једном вожњом. Овде није реч само о угрожености појединих биљних или животињских врста већ је показатељ у каквим условима живимо, уколико не можемо да очувамо врсте и уколико не желимо да схватимо суштину, због чега нам је битно очување животне средине”, каже Добо.

Коментари8
305f9
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Ljubitelj prirode na motoru
Gde su ovi aktivisti svi bili kad se kopao Majdan? Dvadeset godina su vukli pesak pescare svi koji su stigli. Zbog jezera suse se sume okolo a vi ste bas sretni da ste uspeli odbraniti jezero pre desetak godina. Sami pretvorite sumu u pustinju! Gde ste sad, kad vuku pesak svaki dan, 20-50 kamiona? Iskopaju rupe duboke da ni bager ne viri pa popune sutom i smecem. Jel to sve u redu da nam nestane voda iz bunara zbog takvih aktivnosti? nece tu biti sume uskoro, pa ni svadje oko
Боро
У Србији животиње беже од људи, јесте ли приметили то?
Velimir
Ko želi, može to isto da vidi u sred Beograda, u šumi Košutnjak.
dusan
e , ovo je bas preterivanje...pa ,gde ljudi da voze, nego po prirodi ???
Боривоје Банковић
Нешто није у реду с путевима?
Милош
Душане, није спорно возити. Спорно је што сви ти теренци немилосрдно копају крампонима да би се ишчупали узбрдо, из блата, са лоше подлоге... стазе којима се кросерице крећу врло брзо почињу да личе на вододерине и јаруге - а кад падне киша, онда то и буду. Ерозија х100.
Саша Јовановић
Још једно силовање природе. А не обазиремо се на њене крике и упозорења. Ово је "спорт" претежно бахатих људи који са природом, тишином, биљкама и животињама имају везе колико слон са балетом. Ово је друштво где бахати и богати не размишљају много. Живе својим пуним плућима а осталима остаје, евентуално, респиратор. У уређеној држави, са неколико драконских казни за вожњу по заштићеним подручјима, ствар би била брзо решена и животиње, биљке, планински потоци и пашњаци би били бар мало заштићени.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља