„Планирање и пројектовање система такси превоза путника у Београду за период од 2020. до 2024” назив је студије коју су урадили стручњаци Саобраћајног факултета, а циљ је да се обезбеде квалитетније такси услуге. Пројекат, како је нагласио др Славен Тица, шеф стручног тима за израду студије, јесте развојни, а не онај који „ломи” систем у наведеном временском периоду.
– Она треба да направи корисницима такси услуга поуздан и стабилан систем јавног превоза, Београду уређен систем по свим савременим техничко-технолошким достигнућима, а такси операторима да буду потпуно одрживи, односно производно и економски ефикаснији – изјавио је Тица. Постоје системски и функционални проблеми унутар система такси услуга, неки од њих су непостојање јасне стратегије развоја такси превоза у дугорочном периоду, а град као власник тржишта није имао контролу нити управљао системом, одсуство праћења резултата рада на нивоу система, нерегуларни такси превозници на улицама…
– Пројектован је савремени систем организације и управљања целином такси система, заснован на савременим технологијама, где ћемо знати у сваком тренутку колико има возила на улици, све с циљем да систем прилагодимо транспортним захтевима корисника јер данас је прилично неприхватљива средња оцена индекса задовољства корисника и морамо радити на томе да је подигнемо – рекао је он.
На основу тога, како је закључио, 90 одсто корисника на први позив добиће такси услугу према унапред познатим условима. Ова студија и пре него што је јавно представљена у целини, подигла је прашину из више разлога, а један је што је њоме предвиђено да је главном граду потребно 7.006 таксиста по принципу једно возило – један возач у оквиру осмочасовног радног времена. Тица је истакао да број такси возила није најбитније питање којим се бавила ова студија, колико су важни инфраструктура, стајалишта, старост возног парка, енергетске и еколошке подобности… Истраживања, која су претходила студији, укључују кориснике такси превоза, али и такси операторе, како наводе аутори документа, мишљења и ставове стручњака, анализу и карактеристике захтева, функционисања такси система…
Представници таксиста су, на јучерашњем представљању студије на Саобраћајном факултету, изразили негодовање јер нису били укључени у израду студије, осим што су били позвани да дају неке од података, али и то што на време нису добили документ на увид. За поједине податке у студији представници такси еснафа тврде да нису тачни. Највећу буру, могло би се рећи, изазвало је питање нереализованих вожњи којих, према подацима из овог документа, има око 30 одсто.
– Није тачно да је реч о 30 одсто нереализованих вожњи јер кад нисте добили такси возило изађете на улицу и зауставите га на улици или зауставите оног слободњака који није у систему, и он вас је превезао, па се тај број непревезених смањује са 30 на 15 одсто – напоменуо је Александар Бјелић, председник Савеза ауто-такси удружења Србије, и додао да је један од разлога нереализованих вожњи и лоша организација саобраћаја у граду.
Са Бјелићевим мишљењем сложили су се и представници Синдиката такси возача и ауто-превозника „Независност” који сматрају да нису били консултовани у току израде документа. Нису стручни за материју, напоменули су они, али су људи из праксе. Представници таксиста инсистирали су да треба узети у обзир да је посао опао за 65 одсто због вируса корона и да је на улицама тренутно мање возила него што студија предвиђа. Побољшање и у сфери такси услуга, како сматра Бјелић, због последица пандемије, потрајаће дуже јер се тржиште мора опоравити од кризе.
Бурне реакције
Београдски таксисти познати су по бурним реакцијама. Довољно је сетити се готово двонедељног протеста у јесен 2019. када су се ујединили и решили да изађу на улице да би надлежне, како су бар званично истицали, натерали да почну да примењују Закон о превозу путника и да се протера, у очима таксиста, нелојална конкуренција виђена у лику „Кар гоа”. Трпео је превоз, а пре свега јавни. А онда је један позив променио све – таксисти су отишли на разговор код председника републике Александра Вучића и протести су престали, а таксистима су, како је тада истакнуто, између осталог обећане и субвенције.