Година на измаку поставила је изазове и за сектор заштите потрошача, али је Министарство трговине, туризма и телекомуникација, у складу са својим надлежностима, с удружењима потрошача функционисало и у овој специфичној ситуацији, каже за „Политику” Вишња Ракић, помоћник министра трговине за заштиту потрошача. Како објашњава, за време ванредног стања било је одређених одступања у броју приговора у односу на претходне године, па је тако у периоду од 15. марта до 6. маја 2020. године било укупно 1.960 приговора у односу на 3.760 приговора у истом периоду прошле године. Разлог је што су грађани трошили највише на најосновније потребе – храну и одећу.
– Забележен је и раст куповине ових производа преко интернета. Тренд раста онлајн трговине и овакав образац потрошачког понашања, не у толиком обиму и том брзином, предвиђа и Стратегија заштите потрошача за период 2019–2024. године која се у петогодишњем плану фокусира на активности које се тичу развоја заштите потрошача у оквиру електронске трговине – каже наша саговорница.
Поред тога, овај стратешки документ, додаје, посебан акценат ставља на законска решења којима се очекује јачање вансудске заштите потрошача у наредном периоду. Ракић објашњава да се усвајањем новог закона о заштити потрошача, који се планира у другом кварталу 2021. године, очекује да ће алтернативно решавање потрошачких спорова довести до ефикасније заштите права потрошача уз корист и за трговце. Новина је да ће вансудска заштита, уз посредовање тела за вансудско решавање спорова које евидентира ресорно министарство, бити обавезна за трговце, што је велики искорак. После усвајања закона следе активности подизање свести јавности о предностима вансудског решавања спорова, обука тела за вансудско решавање спорова у складу с најбољом праксом ЕУ и додељивање финансијских средстава за рад ових тела, што представља још једну новину.
– Верује се да ће јачање вансудског решавања спора позитивно утицати и на рад удружења за заштиту потрошача који у систему заштите заступају интересе потрошача и решавају потрошачке приговоре. Вишегодишњи партнерски однос које ова невладина удружења имају с ресорним министарством наставиће се и у наредном периоду, а један од најзначајних даљих корака јесу континуирано финансирање њиховог рада и представљање интереса потрошача у Националном савету за заштиту потрошача чије формирање је у току, каже наша саговорница из Министарства трговине. Она истиче да је намера да се у наредном периоду размене искуства с различитих аспеката заштите – пољопривреде, енергетике, телекомуникација и трговине, здравља и заштите животне средине уз помоћ невладиног сектора и академске заједнице, тиме што би чланови изабрани из ових сектора дали адекватне одговоре на све наступајуће изазове. Министарство трговине, туризма и телекомуникација је, поред сталних активности које спроводи, од којих је најважнија заштита колективног интереса потрошача, предвидело и низ активности за чије спровођење очекује помоћ Европске уније. Наиме, планирано је спровођење пројекта који ће бити финансиран ИПА 2018. фондовима „Јачање заштите потрошача у Србији као одговор на нове тржишне изазове”, чији се почетак реализације очекује у мају 2021. године