Половина европских купаца (52 одсто) и 50,9 потрошача у Србији планира да обави празничну куповину током трајања распродаја и сезонских попуста y време црног петка, наводи се у истраживању компаније Касперски.
Ипак, ове године због пандемије омиљени дан за куповину у години (који ове године пада 27. новембра) по свим показатељима могао би да се пресели на интернет. Због закључавања, строгих мера превенције и краћег радног времена тржних центара, велики број трговаца широм света већ се преоријентисао на онлајн трговину и нуди још веће попусте за потрошаче који ће куповати на тај начин.
Слично је и у Србији – продавци технике, гардеробе, намештаја, козметике... још пре двадесетак дана објавили да ће понудити и знатна снижења за куповину путем интернета. Многи ће се вероватно одлучити за ту варијанту, јер је држава увела ригорозније епидемиолошке мере, па специјализоване радње и тржни центри у Србији могу да буду отворени само до 18 часова.
За разлику од 60 процената купаца у Европи, нешто више од трећине или 39,4 одсто испитаника у Србији изјавило је да већи део празничне куповине планирају да обаве онлајн, наводи Касперски у саопштењу. Око 45,6 процената испитаника у Србији, додаје се, планира да остави празничну куповину за последњи тренутак, у нади да ће тако остварити веће попусте.
Колика ће ове године бити потрошња, тешко је предвидети. Како је онлајн куповина у порасту, налази руске компаније такође показују да већина испитаника не планира да смањи своје трошкове кад је реч о празничној куповини, упркос економској рецесији широм континента. Само четвртина (26 одсто) потрошача у Европи планира да смањи буџет за празничну куповину, и то за трећину или више, док у Србији 27,4 одсто испитаника планира да уради исто.
Предвиђања су да би, због здравствене кризе, такозвани сајбер понедељак (30. 11. ) као дан за огромна снижења намењен онима који купују преко интернета могао чак и да засени популарност црног петка. Тип пре што епидемиолози последњих неколико дана апелују на грађане да избегавају традиционалне гужве у тржним центрима у овом периоду.
У упутству издатом пред обележавање Дана захвалности, Амерички центар за контролу и превенцију болести објавио је да се „куповине у препуним радњама сматрају ризичним и да их, ове сезоне, треба избегавати у време празника како би се спречило ширење вируса корона”. Уместо тога, препоручује се куповина преко интернета.
У Великој Британији је овогодишњи црни петак почео раном продајом, купци су већ данима бомбардовани рекламама. Медији коментаришу да је пандемија успела да заустави скоро сваки други догађај планиран у 2020. и да ове пошасти неће бити поштеђен ни новембарски дан у години када се највише куповало. Ситуацију у традиционалним радњама ће дефинитивно искористити онлајн продавци, а предвиђања су да би потрошачи могли да очекују „највеће попусте икада”.
Преваре су могуће
Само 16 одсто испитаника у Европи и 23,8 одсто у Србији није спремно да остави своје личне податке на мрежи како би остварили додатне попусте – упркос могућности да упадну у замку превараната и постану жртве лажних сајтова који нуде попусте. Компанија Касперски је упозорила купце да буду опрезни и да воде рачуна о потенцијалним преварама током празничне сезоне куповине. Уколико је понуда толико повољна да би била истинита, вероватно је реч о превари. Купцима се саветује да пазаре само у легитимним онлајн продавницама, да сами укуцају адресу сајта или да је одаберу преко своје букмарк опције, јер је то безбедније него да кликну на линк.