четвртак, 26.11.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 28.10.2020. у 22:00 Јелица Антељ

Зашто се купци највише жале на квалитет обуће

Према подацима НОПС-а, трговци рекламације најчешће одбијају уз образложење да је обућа неадекватно ношена и одржавана и да има механичка оштећења
(Фото Пиксабеј)

Сваки други пар обуће купљен на нашем тржишту, па чак и онај реномираних произвођача, потрошачи рекламирају због неког недостатка. Ово је и један од највећих потрошачких проблема у Србији, а то показује и огроман број притужби које већ годинама стижу до Националне организације за заштиту потрошача НОПС. Разлог је, кажу, то што приликом увоза производа не постоје утврђени стандарди којима би се прописао одговарајући квалитет. Купци се жале, а трговци најчешће одбијају те рекламације уз образложење да „обућа има механичко оштећење, неадекватно је коришћена или одржавана”. Од тог тренутка, кажу у НОПС-у, потрошачи улазе у зачарани круг доказивања да се несаобразност на производу није догодила њиховом кривицом, него да је очигледно квалитет лош.

– Они нам се затим обрате, па удружење преговара с трговцем, покушава да реши спор, доставља им се документација, обућа шаље на експертизу… Наравно, потрошачима ово све звучи превише компликовано, па најчешће одустану од свега, мада има и оних који иду и на суд – каже за Потрошач Младен Алфировић, правни саветник НОПС-а.

Истиче да се ова организација годинама залаже за строжу контролу, дефинисање и усвајање стандарда квалитета који би били обавезујући за трговце.

– Ипак се ништа не предузима. Верујем да то само конкуренција може да реши, јер би присуство водећих европских трговачких ланаца спортске одеће и обуће који нуде задовољавајући квалитет сигурно променило ово стање – каже Алфировић и додаје да у континуитету саветују потрошаче како да реше проблем одбијених рекламација, али да то није довољно.

Шта би купци који нису задовољни одговором на поднету рекламацију требало да знају и како да реше проблем, за Потрошач објашњавају у овој организацији. Како кажу, све зависи од тога колико је времена прошло од куповине. Уколико се на обући или одећи појави несаобразност (одшије се, одлепи се ђон и сл.) у првих шест месеци од куповине, по закону се сматра да је производ продат с наведеним недостатком.

– Дакле, уколико се оштећење уочено у првих шест месеци од куповине рекламира и рекламација се одбије, трговац има обавезу да такву одлуку стручно образложи и докаже да је потрошач (нестручним руковањем, неадекватним одржавањем и сл.) одговоран за недостатак. „Стручно руковање” обућом и одећом подразумева њихову редовну, уобичајену употребу и да није дошло до механичког оштећења на истој, док „адекватно одржавање” подразумева одржавање и чишћење обуће у складу с декларацијом – објашњава правни саветник НОПС-а.

Како истиче, највећи број трговаца обућу и одећу (наводно) прослеђује у установе које се баве издавањем стручних мишљења (најчешће „Југоинспект”, „Текстилинспект”, ЦИС, „Профилаб”), и на тај начин образлажу своју негативну одлуку, мада, каже Алфировић, искуство показује да обућа често и не стигне до било какве установе, већ се одговори и образложења формирају на лицу места, у малопродајном објекту.

– Ова стручна мишљења нису обавезујућа за продавца и не мора да поступи по њима, али је битније то да ниједна од наведених установа није акредитована за контролу квалитета обуће и одеће иако ова мишљења најчешће дају технолози који познају производни процес. Они претпостављају узрок оштећења, али то је само једна информација у процесу решавања рекламације – истиче он.

Од тог тренутка на потрошача прелази обавеза доказивања да он није крив због недостатка. Најпоузданији доказ свакако је судско вештачење, али се купци најчешће обраћају неком од удружења за заштиту права потрошача која даље предузимају кораке у складу са законом, било да је реч о договору с трговцем или покретању судског спора.

У НОПС-у кажу да у нашој земљи не постоји акредитована лабораторија која је сертификована за контролу квалитета одеће, обуће и текстила, због чега годинама инсистирају да се то промени.

– Кад се одећа или обућа рекламирају после шест месеци од куповине, продавац нема обавезу да образлаже своју одлуку и довољно је да напише да се рекламација одбија. Терет доказивања узрока недостатка одмах прелази на потрошача и процес се даље наставља као и у претходном случају – објашњава Младен Алфировић.

Шта ради Тржишна инспекција

– Ова инспекција не решава проблем потрошача. Њихова надлежност је да провере формалности прописане законом, као што су начин одговора на рекламацију, поштовање процедуре у вези с рекламацијама, али и роковима за одговор и решавање рекламације. Иако они не решавају проблем потрошача директно, често управо пропуст који констатује инспекција представља помоћ удружењу потрошача за лакше решавање спора са трговцем.

Коментари19
a125c
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Милош
Мени се само једном десило да сам морао да вратим патике у радњу (пре 20 година) и заменили су их без речи – а наносао сам се за ове моје године обуће од 15 до 150 евра, никад проблем нисам имао.
Zoran
Imao sam patike koje su pukle i zalio sam se prodavcu da bi dobio odgovor da su patike pukle zbog nosenja posle 4 meseca(očito da sam ih trebao držati u kutuji ) Kad sam se bolje raspitao saznao sam da su mi odogovor poslali PRODAVCI patika a ne inspekcija ili jugoinspekt ili drustvo za zastitu potrosaca. Po sadasnjem zakonu sve ide preko drustva za zastitu potrosaca (koje usput dobija ogromne pare za to) ali po zakonu imaju samo savetodavnu ulogu . Treba VRATITI TRŽIŠNOJ INSPEKCIJ OVLŠCENJA
Zadovoljni kupac
Ne razumem vas! Kada god dođem u Srbiju kupim više pari obuće. Uvek sam zadovoljna, nikada se ni jedne nisu raspale, a o ceni nije diskutovati, drastično jeftinije nego na Zapadu. Nije istina da su na Zapadu duplo skuplje, nego obrnuto!
Vlada
Kao i za svu ostalu robu.Duplo skuplje,a duplo losije.Pocev od tehnike pa sve do obuce...
Vlada
Kao i za svu ostalu robu.Duplo skuplje,a duplo losije.Pocev od tehnike pa sve do obuce...
Прикажи још одговора
Dule Astro
"Сваки други пар обуће купљен на нашем тржишту, па чак и онај реномираних произвођача, потрошачи рекламирају због неког недостатка." Svaki drugi par? 50% kupaca nije zadovoljno obućom koju su kupili? Nešto tu nije dobro prenešeno.
Божидар
Све то што се произведе на Далеком Истоку и увезе на пробирљиво тржиште Европе има ту и тамо неке ситне недостатке. А да ли ви знате колико кошта да се пошаље назад или да се уништи тј рециклира? Има отпад који се сада зове Западни Балкан. Tу још мало пробере пa коме се стопала навикну на мањкавост а коме не.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља