среда, 21.10.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 30.09.2020. у 21:10 Маријана Авакумовић

„Ер Србија” резањем трошкова отплатила дуг

Ово предузеће ће наставити активне разговоре са својим стратешким партнерима, укључујући кредиторе и стратешке добављаче, у доброј вери да се кроз преговоре може доћи до решења прихватљивих за све
(Фото Д. Јевремовић)

Одлична вест је то што је српска национална авио-компанија „Ер Србија”, упркос тешком стању у коме се налази авио-саобраћај, успела самостално да измири све своје преостале обавезе у износу од 57 милиона долара према кредитору „ЕА партнерс 1”, рекао је министар финансија Синиша Мали.

– Упркос разним спекулацијама које смо имали прилику да слушамо претходних месеци и нагађањима о томе како „Ер Србија” неће моћи да измири своја дуговања, наша национална авио-компанија је тачно на време измирила све своје обавезе по основу кредита који је узет пре пет година, а који је јуче доспео на наплату – навео је Мали у саопштењу.

Подсетимо, „Ер Србија”, чији су сувласници Влада Србије са 51 одсто и „Етихад” из Уједињених Арапских Емирата са 49 одсто, обратила се у јулу кредитору и тражила отпис 82 одсто дуга за кредите узете 2015. и 2016. у укупном износу од око 120 милиона долара. Такав захтев је образложен тренутном ковид кризом, затварањем аеродрома 19. марта и немогућношћу обављања летова. „ЕА партнерс” је одбио да отпише потраживања. Тако да у јуну следеће године стиже на наплату и други кредит кредит од 63 милиона долара.

Како је „Ер Србија” онда успела самостално, без помоћи државе, да врати дуг, може се назрети из саопштења Данкана Нејсмита, директора „Ер Србије”.

Он је навео да је током обуставе комерцијалног путничког саобраћаја за време пандемије ова компанија спровела опсежне мере штедње, рационализације пословања и одржања ликвидности, као и побољшања пословања. Према његовим речима, без обзира на то што од средине марта до друге половине маја ова компанија није могла да обавља комерцијалне путничке летове, до данашњег дана наставља да редовно измирује све своје обавезе према кредиторима и добављачима у земљи и иностранству.

Данкан је нагласио да је ситуација и даље врло сложена и да се авио-саобраћај у Европи и свету обнавља много спорије него што се очекивало.

– Зато ће „Ер Србија” наставити активне разговоре са својим стратешким партнерима, укључујући кредиторе и стратешке добављаче, у доброј вери да се кроз преговоре може доћи до решења прихватљивих за све – наведено је саопштењу.

После реструктурирања, које је било могуће захваљујући новцу и из овог кредита, највећу експанзију компанија је забележила баш у претходној 2019. години, када је превезла рекордни 2,81 милион путника, рекао је директор „Ер Србије”. Нето добит компаније у 2019. износила је 9,5 милиона евра. Током јануара и фебруара 2020. имала је преко 20 одсто више путника у поређењу са истим месецима претходне године.

Милан Ковачевић, консултант за инвестиције, сматра да једино неко наиван може да верује да се чудо десило, да је одједном процветала „Ер Србија” и од сопственог зарађеног новца вратила кредит. То је, према његовим речима, тешко изводљиво у оваквој ситуацији када су све светске компаније у великим тешкоћама и нема превоза ваздухом.

– Када неко каже да је „Ер Србија” сама платила дуг, нормално би било рећи како. Та информација ништа не значи. Ми не знамо од ког новца је „Ер Србија” платила кредит. Очито је дошло од притицања новца однекуд, а одакле, не знамо. Постоји стотину различитих начина. Могла је да узме нови кредит. Знамо да банке слушају државу. Знамо да јавна предузећа помажу једно друго. „Србијагас” је, на пример, испомагао десетак предузећа да отплате своје дугове. Не знамо какав је однос „Ер Србије” и аеродрома, „Ер Србије” и НИС-а. Можда је са њима неки аранжман направљен. Можда је нарастао порески дуг који „Ер Србија” није платила, па су од тог новца платили овај кредит – каже он.

Тешко је, додаје, поверовати да је „Ер Србија” у овим месецима створила новац да сама отплати тај кредит. Неопходна је транспарентност информација јер је реч о новцу пореских обвезника будући да је држава већински власник овог предузећа, каже Ковачевић.

Зорана Михајловић, министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, више пута је изјављивала да је током ванредног стања „Ер Србија” претрпела штету од око 40 милиона евра, а пре неколико дана је рекла и да никаква финансијска помоћ још није додељена „Ер Србији”, јер чекају да „Ер Србија” и са својим партнерима прво разговарају, али нема сумње да ће држава помоћи.

Губици ваздухопловних компанија на светском нивоу износе око 92 одсто, објављено је јуче. Авио-компаније и аеродроми гледају како да преживе упркос великој помоћи, десетинама милијарди евра, коју су многе компаније примиле од својих влада. Нормализацију авио-саобраћаја могуће је очекивати тек 2024. године.

Коментари4
8db95
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Slavko
Nazalost, danas u novinarstvu uglavnom imamo prenose necijih izjava - koje najcesce ne odgovaraju istini. Iako je sadrzaj teksta uglavnom korektan, naslov nas upucuje na samo jednu stranu price, bojim se onu netacnu
Zoran
Draga Air Serbia svaka čast da je ste završili jedan deo, ako možete otplatite još preostalo i uzmite ASL u svoje ruke i nastavite da dovodite turiste jer ste jedini koji promovišete Srbiju u svetu i jedini most. Da ne postojite ne bi bilo ovih sto sede i kometarisu i troše narodni novac, već bi buljili u komšije da im traže greske, neradnici jedni, dosta smo ih slušali i gledali. Vi ste vrata ka svetu gurajte samo napred! Više turista više para za sve. Obilic
Milan Vracar
Sjajne vesti! EA partners je zapravo dio Etihada koji je partner AirSerbia, kako je moguce da suvlasnik u firmi zahtjeva otplatu cijelog duga od iskljucivo drugog partnera. Tko god je sklopio takav ugovor sa EA partners je neznalica.
Vesa D
,,gubici ovoliki ..gubici onoliki… a sta je sa visedecenijskim profitima I ekstra profitima koje su ubirale kompanije a I brke omastile I pojedine drzave...Eto primera Jat-a koji je napravio sve aerodrome u bivsoj Jugi, I koji su sa zadovoljstvom danasnjih vlastodrzaca date stranim koncesionarima ..sobrazlozenjem da neumemo da gazdujemo..

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља