среда, 21.10.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
четвртак, 03.09.2020. у 13:25

Откривена квантна мрежа коју је немогуће шпијунирати

(Фото Пиксабеј)

ЗАГРЕБ – Квантни физичари с Института „Руђер Бошковић” (ИРБ) из Хрватске део су међународног тима научника који је открио и експериментално реализовао квантну комуникацијску мрежу с више корисника коју није могуће шпијунирати, саопштио је Институт.

Резултати тог значајног открића, које представља велики корак према потпуно сигурној и заштићеној мрежној комуникацији, објављени су у угледном научном часопису „Science Advances”.

Уз хрватске научнике, преноси Хина, међународни тим истраживача чинили су научници са Универзитета у Бристолу (Велика Британија) и колеге с Института Аустријске академије наука, преноси Танјуг.

„Хрватски део тима дао је свој допринос истраживању осмишљавањем, дизајнирањем и израдом оптичких пријемника - корисничког дела комуникацијске опреме у квантној мрежи”, објашњава један од аутора на раду, научни сарадник Завода за експерименталну физику ИРБ-а Мартин Лончарић.

Кључни инструменти и уређаје за извођење експеримента израђени су радионици Завода за физичку хемију ИРБ-а.

Овај међународни тим научника је комбинацијом квантне преплетености (спрегнутости) фотона и стандардних телекомуникацијских техника, успео да створи квантну мрежу осам корисника која се протеже кроз град Бристол путем светлосних водича, идентичних с онима који се користе и за „обичан” Интернет.

Класично заштићена комуникација не омогућава потпуно сигурно комуницирање, али квантна гарантује потпуну и дугорочну сигурност размене информација.

Међутим, за сада је невероватно компликовано изградити велику и лако прошириву квантно заштићену комуникацијску мрежу.

Иако су принципи квантне комуникације врло добро познати, проблеми везани за умрежавање више корисника као и стабилност везе кроз дужи временски период, предмет су бројних научних и технолошких истраживања.

Архитектура коју је осмислио и изградио међународни тим омогућава пружање потпуне квантне сигурности на начин да количина потребних ресурса расте само приближно пропорционално броју корисника.

Али, број предајника уопште не расте и довољан је само један једини предајник за целу мрежу, без обзира да ли је ли реч о осам или, на пример, сто корисника, каже се.

„Баш као што повезивање великог броја класичних кућних или пословних мрежа чини данашњи Интернет, ускоро можемо очекивати међусобно повезивање оваквих квантних мрежа у једну велику светску мрежу”, закључили су научници.

Коментари5
df96a
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Истовременост
Да би ,,хаковао,, квантну преплетеност мораш да будеш ,,преплетен,, са фотоном пошиљаоца поруке тј. да имаш спрегнути фотон који се понаша у складу са оним код пошиљаоца, тако да ако ниси упарен не можеш ни да дешифрујеш, апсолутна заштита.
Sigurnost
Ako ga je čovek osmislio onda će ga čovek dešifrovati. Internet sigurnost je misleona imenica; takvo nešto ne postoji.
Djuro
Rusi na toj bazi vec 70 godina upravljaju svojim satelitima..nista novo.
Dragan Pik-lon
Nemoguce prisluskivati?!Cekajte samo dok deca hakeri cuju za vase rezovanje.....Bicete provaljeni za jedan dan.....!
Marko
Mastiljavu olovku još niko nije prevazišao...

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу