недеља, 09.08.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
четвртак, 30.07.2020. у 20:00
ИСХРАНА

Алтернативни обрасци

Једите разноврсно воће, поврће, махунарке, орашасте плодове и семенке, a прерађену и рафинисану храну држите на минимуму
(Фотографије Пиксабеј)

Многи почињу да се удаљавају од уобичајених навика у исхрани и окрећу се алтернативним обрасцима исхране у нади да ће учинити више за своје здравље. Међутим, када из исхране елиминишете одређену храну или намирницу, морате схватити да можда уклањате кључне хранљиве састојке. Неки обрасци исхране могу захтевати и посебне суплементе.

У наставку је мојих топ 8 најзаступљенијих алтернативних образаца исхране. Неки се држе периодично, други ограничено, а трећи стално. Све наравно према томе шта желите да промените: навике, килажу или пробате нешто ново.

Вегетаријанска и веганска исхрана

Постоји мноштво вегетаријанских дијета, од лакто-вегетаријанске (која укључује млечне производе) и лакто-ово-вегетаријанске (која укључује млечне производе и јаја) до веганске (која не укључује животињске производе). Неки су вегани само док траје период поста, други држе такав вид исхране стално.

Оно што обрасци исхране код вегетаријанаца и вегана не пружају у довољној мери су гвожђе, цинк, јод, калцијум, витамин Де, витамин Бе12 и омега-3 масне киселине.

Хроно исхрана

Хроно исхрана је одређена комбинација намирница у одређено време. Основно полазиште ове исхране су нивои инсулина и кортизола. Свакодневно они варирају, а најбоље је јести одређену храну када су одређени хормони на врхунцу. Резултат је да се храна боље искоришћава и не прелази у масне наслаге.

Организам по овој теорији ујутру најбоље сагорева масти, поподне протеине, а увече угљене хидрате..

Немлечна исхрана

Млеко и млечна храна кључни су извор калцијума за децу у развоју, али постоје и особе које свесно избегавају све млечне производе. Калцијум и витамин Де, који су битни за здравље костију а налазе се у млеку.

Калцијум додуше можете унети из многих других извора, на пример поврће – кељ, репа, броколи и кинески купус. Остали извори су сардине, лосос, пасуљ, бадеми, итд.

Безглутенска исхрана

Глутен је протеин који се налази у пшеници, ражи и јечму. Особе које имају целијакију морају да избегавају храну која садржи глутен, јер њихови природни одбрамбени системи реагују на глутен нападајући танко црево. Али избегавање глутена може довести до недостатка хранљивих састојака ако немате уравнотежену исхрану.

Овај образац исхране може проузроковати недостатак витамина Бе комплекса (тиамин, рибофлавин, ниацин и фолна киселина), влакана и гвожђа. Ако практикујете овакав начин исхране изаберите мање прерађене, природније изворе хране и једите разноврсну храну.

Пресна исхрана

Пресна исхрана састоји се од хране која није кувана, дакле термички је необрађена и углавном органска. Ту су воће, поврће, орашасти плодови, житарице, семенке и пасуљ. И док су многи који једу сирову храну уједно и вегетаријанци, други осим биљних конзумирају и термички необрађене млечне производе, сирово месо, јаја и рибу.

Медитеранска исхрана

Становници Средоземља имају нешто дужи животни век и ниже стопе оболевања од канцера и кардиоваскуларних болести. Њихова исхрана обично има сасвим мало црвеног меса, шећера и засићених масноћа.

Уместо тога, медитерански народи једу пуно воћа, поврћа, интегралних житарица, пасуља, орашастих плодова, махунарки, маслиновог уља и ароматичног биља и зачина. Плодови мора радије се једу него друге врсте меса, а препоручује се умерено уживање у јајима, сиру и јогурту.

Аткинс исхрана

Аткинс је добро позната и још популарна дијета која ограничава употребу угљених хидрата. Теорија је једноставна: ако ограничите унос угљених хидрата, тело ће почети да троши ускладиштене масноће.

Доказано је да Аткинс помаже особама да изгубе килограме, али само на почетку. Даља истраживања показала су да је ефекат диуретички – губите тежину воде, а не стварну тежину.

Палео исхрана

Љубитељи палео исхране кажу да би требало да се вратимо својим коренима. Нема више рафинисаног шећера, млечних производа, махунарки или житарица; цео ваш тањир треба да буде напуњен месом, рибом, живином, воћем и поврћем. Оваква исхрана није довољно истражена, а екстремно је рестриктивна.

Закључак

Када их упоредите, схватићете да сви обрасци исхране имају нешто заједничко. Зато једите разноврсно воће, поврће, махунарке, орашасте плодове и семенке, док прерађену и рафинисану храну држите на минимуму. Ту не можете погрешити..

Јасна Вујичић, нутрициониста
www.nadijeti.com

Коментари0
92eaa
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља