понедељак, 01.06.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 05.05.2020. у 20:15 Биљана Лијескић
ИНТЕРВЈУ: АНА СОКОЛОВИЋ, композиторка

Још не верујем у сопствену биографију

Написала сам више од 70 дела, највећа помоћ дошла ми је од канадске публике, а сама сам свој најокрутнији критичар
(Фото: Андре Парментије)

Занимљиво је да ми изолација не смета, композитори су често у изолацији, јер је то једини начин да се посвете послу, каже нам Ана Соколовић, београдска композиторка која је светску каријеру остварила у Монтреалу. У том далеком граду наша уметница је отворила сва врата и прозоре своје креативности и створила богат опус са више од 70 дела, од солистичких до оркестарских, потом музику за оперу, балет и филм. Управо завршава компоновање опере „The Old Fools” за Канадску оперску компанију, чија је премијера заказана за 2022. Такође увелико ради на композицији „Балканалије”, концерт за хармонику и оркестар. Реч је о наруџбини Јелене Милојевић и Монтреал симфонијског оркестра и Викторија симфонијског оркестра за премијеру 2021.

Добитница је канадског музичког Оскара (Juno Award) за акапела оперу „Wedding” („Свадба”) која се изводи на српском језику, освојила је и награду „Dora Mavor Moore” за изванредну нову музику/оперу. Својевремено јој је Друштво савремене музике Квебека, у оквиру манифестације „У част композиторима”, приредило више од стотину концерата широм Канаде, чиме јој је указана част без преседана и од тада датира одредница да је проглашена „националним благом” Квебека.

Изолација ми не смета, композитори су често у изолацији, јер је то једини начин да се посвете послу

Ана Соколовић је из Србије понела образовање стечено код Душана Радића који јој је открио значај интуиције, а Зоран Ерић важност размишљања и плана. Када се пре више од две деценије преселила у Монтреал, професор Хосе Евахелиста, код ког је магистрирала, научио је да негује своју особеност.

Боравак на другом континенту није никаква сметња да њена музика живи интензивно у нашој средини. Недавно смо чули њену композицију у извођењу Београдске филхармоније, а слушали смо је и крајем прошле године у интерпретацији канадског квартета „Молинари” у Коларцу. Ана Соколовић сматра да музика може свет да учини бољим. Обожава да ствара за сцену. Сарађивала је осим са позоришним редитељима и драматурзима и са чувеном играчицом и кореографом Луизом Лекавалије.

Да ли постоји неки инструмент за који до сада нисте писали и да ли се бавите још неким активностима у овом периоду забрањених контаката?

Постоји, реч је о оргуљама. Управо ових дана почињем да радим на композицији за оргуље први пут. Наруџбину сам добила од Француског националног радија за Фестивал Presence 2021. за оргуљаша Бернарда Фокрула. Други део мојих активности у вези је са предавањем на Универзитету у Монтреалу. Овде у Канади смо у бољој позицији него колеге Европљани јер нам се приближио крај школске године (средином априла). Часове дајемо онлајн и нама композиторима то не представља проблем. Теже је извођачима јер су часови онлајн проблематични, иако не немогући.

Квартет „Молинари” гостовао је код нас крајем прошле године, у оквиру европске турнеје, а и ви сте тада путовали са њима. Била је то прилика да слушамо једно ваше необично дело?

Реч је о гудачком квартету „Commedia dell’ arte”. Сваки став је инспирисан једним од многобројних карактера овог позоришног жанра. Идеја ми је била да напишем дело које ће моћи да „расте” годинама. До сада сам компоновала десет ставова – Доктор, Коломбина, Капетан, Панталоне, Зани, Изабела, Руцанте, Бригела, Сињора и Инаморати – који су производ наруџбине од три различита квартета. Како долазе нове поруџбине тако број ставова личности може да расте. Занимљиво је што дајем слободу извођачима да направе избор ставова као и њихов редослед који ће изводити. На пример, један гудачки квартет може да изабере Изабелу, Сињору и Панталоне и да их у том броју и редоследу одсвира на концерту. Та „формула” ми дозвољава да сваки пут чујем моју композицију оживљену на различит начин, јер редослед слушања чини чуда! А тематика дозвољава извођачима да раде са другим уметностима, са глумцима као у правој комедији дел’ арте, али и са балетом...

Да ли често имате прилику да путујете и чујете реакције публике? Код нас сте били на Коларцу и гост трибинe на тему „Нови звучни простор”. Kолико значи таква врста контакта?

Не догађа се то често, али сваки пут волим да будем део публике. Да видим њену реакцију али и да чујем моју композицију као и она. Верујте ми да сам сама свој најокрутнији критичар. Кад је реч о трибини коју помињете, била сам почаствована, али и одушевљена озбиљношћу и организацијом. Не знам да ли је јасно српској средини колико је рад Зорице Премате, музиколога, важан и несвакидашњи. Њени гости су се озбиљно припремили, по највишим светским стандардима. Надам се да ће се трибина наставити и тиме поспешити очување наше културе.

Како бисте описали вашу каријеру у Канади? Kолико је било потребно времена да у тој средини нађете своје уметничко место, да ли вам је неко у томе помагао?

Најтеже је говорити о себи. Укратко речено, још не верујем у сопствену биографију. Дошла сам у Канаду као млада уметница без каријере у Србији. Све је почело у Канади већ од студија и све се врло брзо развијало: наруџбина, компоновање, награда... Сада када се осврнем видим да сам написала више од 70 дела, од композиција за соло инструменте до опера. Највећа помоћ дошла ми је управо од канадске публике, која ме охрабрила да у својој музици истражујем важну нит која долази управо са балканских простора.

Да ли лако компонујете, које су ваше теме, шта бисте издвојили и откуд балет као провокација?

Идеје лако долазе, али за њихову реализацију треба доста времена. Дуго компонујем и стално прерађујем своја дела. Не бих могла ниједну композицију да издвојим, све су моје и све су биле написане са жаром. То је као да имате пуно деце па вас питају које вам је најдраже, а ви их исто волите баш због њихових разлика. Композиција за модеран балет је нешто што ме занима, као што ме сцена привлачи у свим својим облицима. Балет ме инспирише због покрета и слободе у простору, као и због своје апстрактности.

Освојили сте у свету значајне награде. Колико су вас оне промениле, а колико су утицале на каријеру коју имате?

Награде су увек добродошле, јер поспешују да верујемо да оно што радимо има неког смисла. Објективно сам добила пуно признања и могу рећи да је то одлично за једног ствараоца: најпре нам се его задовољи, а касније схватимо да наша лична стваралачка мисао досеже до публике. И некако нам говори да смо на добром путу, што је нама најважније.

Коментари7
d0cd3
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Max
Realno ona je sasvim prosecan kompozitor. Imala je srecu da se nadje u Kanadi gde ne postoji velika muzicka tradicija a ni konkurencija, pa su je promovisali upravo zbog stvaranja tradicije. Da je ostala u Evropi u konkurenciji stvarno dobrih kompozitora, za nju bi se jedva culo.
Наташа Богојевић
Честитке Ани Соколовић за фантастичан рад и таленат! Посебно је задовољство видети да Политика издвоји простор за изванредну личност из света савремене уметничке музике! Надам се да ће музика Ане Соколовић имати више извођења на нашим сценама.
Jelena
Ana Sokolovic je specificna i kao kompozitor i kao osoba. Ona je nas Novak Djokovic u klasicnoj muzici. Nadam se da ce u buducnosti biti prepoznata kao takva i kod nas. Sve najbolje joj zelim!
Marko
Gospodo, "wedding" bi pre bilo venčanje nego svadba, ona dolazi uglavnom posle venčanja.
zoran
Iskrene cestitke .... mnogo uspeha i dalje u radu

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља