четвртак, 17.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 12:30

И спори возачи су опасност на друму

Онај ко вози преспоро опасан је за учеснике у саобраћају јер производи нервозу у колони иза себе
Аутор: Александар Бојовићпонедељак, 07.10.2019. у 21:00
Ибарска магистрала: овде су честе несреће због брзе, али и због споре вожње (Фо­то Р. Кр­сти­нић)

Брзина је један од најчешћих узрока саобраћајних несрећа, али, са друге стране, и спори возачи су опасност на путу.

Како сазнајемо, у нашем закону не постоји казна за спору вожњу. Возач може, на пример, без санкција на ауто-путу од Београда до Ниша да вози брзином од 50 километара на сат. Ипак, оваква вожња није безбедна и може довести до несреће и ланчаног судара.

У фрустрирајућим ситуацијама када се спори возач креће ауто-путем понекад реагују и полицајци. Овакав случај десио се прошле године у САД где је спори возач морао да плати казну од 500 долара.

Постоје многа истраживања о саобраћају која су заобишла управо тему лагане вожње, каже за „Политику” проф. др Миломир Веселиновић, стручњак за безбедност саобраћаја и додаје да свако споро возило које се креће мање од просечне брзине тока возила представља опасност на путу.

Он наглашава да се у таквим ситуацијама возила нагомилавају иза спорог и да долази до масовног пребацивања у леву траку.

„Када се десетак возила накупи иза спорог, они крену у претицање чим виде шансу. Али, како ће се они вратити ако се неко појави из супротног смера”, објашњава Веселиновић.

Професор каже и да је након тридесетак година законодавцу дошло до памети да у закон упише да спора возила могу да се претичу преко пуно линије.

„Међутим, ко ће вратити новац онима који су платили казне зато што су претицали, на пример, тракторе. Раније је било забрањено и претицање запреге преко пуне линије, која и није моторно возило. То је потпуно површан и нестручан правнички приступ, ко бајаги у борби за већу безбедност саобраћаја”, сматра Веселиновић.

Када је реч о људима који возе споро, званично није познато да је неки возач кажњен због овога.

„Возач не сме без разлога да вози споро и када се створи колона иза њега, он мора да стане и да пропусти ту колону. Када говоримо о спорим возилима на ауто-путу ми у ствари причамо о разлици у брзинама. Ако други возе 130, онај који вози 80 километара на сат је спор. Споро возило тера остале да се прераспоређују у друге траке. Тешко је на путу проценити и брзину возила које је испред и које наилази у сусрет. Зашто настају ланчани судари? Умор игра главну улогу у вези са тим и људи у тим ситуацијама не могу добро да процене безбедно растојање”, каже професор Миломир Веселиновић и закључује да треба направити озбиљну анализу у вези са екстремно брзим као и са спорим возачима на путевима.

Младен Рашета из Привредне коморе ауто-школа Србије наводи за „Политику” да инструктори вожње не дозвољавају младим кандидатима да у градској вожњи возе много споро.

„Онај ко вози споро опасан је јер производи нервозне возаче иза себе”, наглашава Рашета.

У случају саобраћајне несреће крив је онај који је сустигао спорог возача и ударио га.

„Он је крив јер није држао довољно растојање и није добро проценио ситуацију. Спора вожња утиче негативно на друге возаче који желе да на брзину прођу поред њих и ту може да дође до ситуације која ће угрозити и њих и друге. То је нарочито опасно на Ибарској магистрали где често можемо да видимо да возачи улећу у ’маказице’”, каже Рашета.

Осим спорих возача, постоје и такозвани неодлучни возачи, додају стручњаци за саобраћај. То су они који до семафора возе споро и коче промет, па онда пројуре кроз жуто тик пре него што се упали црвено.

Национална асоцијација возача у САД, прогласила је јун месецом возачке солидарности, са намером да подигну свест возача о важности изласка из леве траке уколико не возе најбрже колико је дозвољено. Многе државе широм света донеле су закон којим се регулише кретање аутомобила у левој траци пута. У 29 држава САД, у закону пише да би свако возило које се креће спорије него „нормалном брзином саобраћаја”, требало да буде у десној траци. Чак и ако се креће брзо, али не и најбрже, мора да се склони из леве траке. У Вашингтону, Тексасу и Охају, на пример, лева трака је само за скретање или заобилажење других аутомобила.

Истраживања о безбедности саобраћаја су показала да је неправилно коришћење леве траке најчешћи узрок саобраћајних гужви, али и ланчаних судара. У случају када су спори возачи разбацани лево и десно, брзи возачи чешће мењају траке, заобилазе остале аутомобиле и тиме ризикују судар.


Коментари17
32b41
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Lena NS
Imamo li ikakvo udruzenje vozaca profesionalaca??? Neki esnaf da povede peticiju za generalnu reviziju ogranicenja na drzavnom nivou? Sta cekaju vozači? Dokle placati harač miliciji i drzavi za kafkijanski proces? Od AMSS nema vajde, oni su se pretvorili u produkciju prihoda za drzavu. Zabrane, zabrane, ogranicenja a privreda i transport treba da funkcionisu? Kako? Svasta prepisujemo iz Nemacke, sto ne onda i bezlimitnu voznju na delovima autoputa? Ili bar 180km/h.
Mina V
Bogu hvala da jedne novine donesu ovakav clanak! Obicno bulevarski listovi šire bespotrebni strah lamentirajuci nad "bahatom voznjom" ili "ludilu na točkovima". Narod zaglupeo pa ne shvata da smo u 21-vom veku a ne u šezdesetima. Ograničenja su iz Titovog doba i vremena tristaća i fića. Auti napredovali, sistemi bezbednosti multiplicirani , saobracajni znakovi zarđali. Pored osnovne škole moraš 30km/h i subotom u tri noću? Koja deca uče u to doba?
Div
Izvinite gospodo, ali i spora vožnja je također opasna (ne kao prebrza). Tera na preticanja, što dovodi mnoge u opasnost. Ima tu dosta i nepametnih propisa. Npr..na magistralnom putu 80km/h. To je presporo. Za 50km/h u naseljenim mestima je ok. Pored škola i vrtića obavezno 30, ali problem su magistralni putevi. U nemačkoj je dozvoljeno 100km/h. Ti putevi jesu bolji, ali ne baš mnogo. Ima ih loših i čak neobeleženih belim linijama. To znam jer zbog posla, vozimmnogo po nemackoj. Nisam profi voza
Aca
Ako na Ibarskoj voziš po propisu, nakačiti se kamion iz Pazara pa trubi da voziš brže i načiniš prekršaj. Vozim u naselju 50 km/h, on 80 km/h, van naselja ja, 80 km/h on 100 km/h pa opet trubi. To je sistem zeca, tebe zaustave a on prođe ili da čiki 200 din za bombone. To što me nervira se ne računa.
Зоран Матејић
А ШТА молим вас, НИЈЕ ОПАСНОСТ на друму? Ја ћу вам рећи: васпитање, образовање, одговорност. И истина уместо лажи!

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља