четвртак, 17.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 13:30
АКТУЕЛНО: ДРУШТВЕНЕ МРЕЖЕ

Све мање славних, све више познатих

Захваљујући „Јутјубу”, „Инстаграму” и „Фејсбуку” све се више укида подела на чувене и анонимне, па се и обичним људима пружа шанса да постану „звезде”, макар накратко
Аутор: Драгољуб Стевановићсреда, 25.09.2019. у 22:17
Богдан Илић, познатији као Бака Прасе (Фото Ж. Синобад)

Значе ли вам нешто имена као што су Муђа, Зоранах, Бака Прасе, Јана Дачовић, Марија Жежељ?

Они млађи препознаће имена наших јутјубера који су постали познати захваљујући друштвеним мрежама. Муђа је Стефан Вуксановић, гејмер из Костолца, који има 1,4 милиона пратилаца, што му омогућава да живи од прихода које добија од компаније „Јутјуб”.

Још познатији је Бака Прасе (Богдан Илић), који између осталог коментарише српску јутјуб сцену и оцењује популарне балканске хитове. Када је као гост позван на отварање новосадског тржног центра, више хиљада тинејџера скандирало је његово име, а неколико деце је у општем метежу пало у несвест, што најбоље говори о броју обожавалаца које има.

Популарни јутјубери су и они који се баве областима као што су такозвани лајфстајл, лајф коучинг, девојчице воле све што је везано за шминку, гардеробу, а дечаци предност дају видео-играма.

Много малих „звезда”

Ко је данас заиста славан, ко само познат, а ко анониман, ту границу је све теже повући. Пре десетак година нисмо ни знали за „Инстаграм” или „вајбер”, а данас су то главни канали комуникације на којима је све више обичног света, односно конзумената који постају познати.

– Имамо све више малих звезда који се различито зову, интернет славне личности, инфлуенсери, сајбер-звезде, онлајн селебрити, блогербрити, израз настао од речи блогер и селебрити. То су људи који не долазе из јавне сфере, нису били познати, али постају захваљујући интернету и друштвеним мрежама – каже др Маја Вукадиновић, доцент на Факултету савремених уметности.

Интернет звезде су обично везане за неки регион, ко је популаран у Кини или Јапану није и у остатку света, наши јутјубери су углавном познати само у нашој средини. Али постоје и они који успевају да пређу границу своје културе и да постану глобални феномен.

Тако Швеђани имају свог Муђу по имену Феликс Арвид Улф Кјелберг, кога прати чак 90 милиона гејмера. Међу онима који су шире познати је и Шејн Досон, који истражује „теорије завера”, али и живот других јутјубера.

Зорана Јовановић Zorannah (Фото Инстаграм)

Инстаграм је код нас постао популаран од 2015. године, а у свету неколико година раније. Свако ко има тридесетак хиљада пратилаца на интернет друштвеној мрежи сматра се звездом, дуже или краће – једне се „пале”, друге „гасе”, то је статус који брзо настаје и још брже нестаје.

– Развој друштвених мрежа допринео је да нема више поделе на познате личности и анонимну публику, сада конзументи више нису само пасивни посматрачи већ могу да постану познати, а то ће постати ако имају занимљив садржај на интернету који се прегледа и шерује. Данас је јако пуно људи укључено у виралан свет, неко да нађе посао, неко дечка, неко девојку, неко само жели да прода гардеробу, шминку и без жеље да постане познат – каже др Маја Вукадиновић.

Садржаји се разликују по томе коме су намењени, видео-игре су за децу, шминкање за девојчице, мода за девојке, наравно, најпопуларнија је забава. Тако познати амерички глумац Ештон Кучер води један такав програм где људи скачу с крова у базен, сударају се колима, падају с љуљашке на главу и сличне ствари, и то је јако гледано. Такви снимљени хитови се потом размењују, шаљу даље...

Наравно, има и озбиљнијих тема и садржаја: како да научите стани језик, програмирање, кување... И савети за безбрижан и срећан живот су радо гледани јер људи воле пречицом да учине нешто за себе, па како буде.

Компаније „Фејсбук”, „Инстаграм”, „Јутјуб” пуно зарађују, што је више корисника и пратилаца – боље је. Инфлуенсери су више присутни на „Инстаграму”, а садржаји су заиста различити. Примера ради, нова мода је да се богати тинејџери сликају поред јахти, скупоцених кола и тиме привлаче пажњу, постоји чак и интернет профил који је намењен богаташкој деци, али постоји и интернет профил о деци богатој знањем као пандан, истиче наша саговорница.

Неко је на мрежи из сујете, неко жели нешто да прода, неко да постане познат. Свакога дан неко нешто поставља на друштвену мрежу, а у последње време настаје настаје и феномен такозваних микроинфлуенсера. Они имају мање посетилаца, али им људи верују више него класичним рекламама, па познате компаније подржавају и финансирају.

Лака забава

Можемо закључити на основу онога шта се дешавало у последњих десетак година и технолошких промена да феномен „звезда” стално мења. Ко је био популаран пре годину дана данас није, а понекад је то и много краће. Више нису само људи у фокусу, већ и производи, али могу бити и животиње, посебно мачке и пси. Када је газда ошишао свог померанца и скројио му специфичну фризуру та слика је, како се то обично каже, „запалила интернет”. Имала је милионске прегледе, а цена овој врсти минијатурних паса скочила је на више хиљада евра. Звезде са естраде утркивале су се ко ће својој девојци да поклони померанца за рођендан. Увек се нађе нешто што бљесне, изазове „сензацију”, а онда нестане и нико се више не сећа у овом времену површности и лаке забаве. Једино је извесно да технологија стално напредује, а с њом и начин живота и схватања.

Шта ће бити већ за две или три године, можемо само да замислимо, а можда и не.

Ријалити звезда Ким Кардашијан толико је популарна да је прима и председник Доналд Трамп (Фото ЕПА/Shawn Thew) 

„Задругу” гледају старији

У свету је међу најпознатијим ријалити личностима Ким Кардашијан, а ова врста програма је на нашим телевизијама од 2005. године, када је емитован први серијал на Б92. Почетком септембра започело је емитовање новог серијала „Задруге”, ријалити програми и даље опстају, али наша саговорница истиче да ову врсту програма гледа старија публика, док су млади окренути комуникацији преко друштвених мрежа.

– Некада је ова врста програма била гледанија јер је била нешто ново, али сада је углавном популарна само међу старијима. Можда и млађи гледају ријалитије, али по узору на родитеље или зато што је телевизор по цео дан упаљен. Ту се углавном појављују увек исте личности, а многи од њих су били познати и пре него што су ушли у ријалити – истиче др Маја Вукадиновић.

На мобилном сви мобилни

Све квалитетнији и јефтинији мобини телефони имају велику заслугу за пораст оних који претражују интернет, друштвене мреже. Све је више корисника који претражују интернет преко мобилних телефона, а забележен је и пад поверења у оглашавање на „Фејсбуку” и у инфлуенсере. У прошлој години „Инстаграм” је забележио велики раст, а популарнији су него раније и платформе за дописивање „вајбер” и „воцап”.

Према једном истраживању, скоро трећина испитаника навела је да прати омиљене брендове на друштвеним мрежама. Управо та чињеница помаже и компанијама да успоставе боље везе брендова с купцима.

Скоро сви светски брендови поседују свој инстаграм профил што говори колико је ово моћно средство за продају производа и услуга.

Идоли с естраде

Само пре двадесетак година уметници и научници били су узор петини младих, а данас их свега три процента тинејџера и двадесетогодишњака доживљава као идоле. Најновија истраживања су показала да половина младих у Србији и нема идола ни узора, на које не жели да се угледа. Ипак, генерално, девојчице идоле налазе на естради, а дечаци међу спортистима. Истраживање Института за психологију показало је да нема ниједне личности која магнетски привлачи младе.

„Јутјуб” поправља расположење

Предност „Јутјуба” је у томе што је место за различите заједнице људи који имају сличан садржај, па тако постоји „beauty community” с фокусом на козметику и шминку. Све популарнија је и „study community”, где академци деле своје савете о учењу и успеху на факултету. Постоје и групе јутјубера које су посвећене читању књига. Многи сматрају да је „Јутјуб” једина друштвена мрежа која побољшава расположење корисника јер омогућава људима да у мора садржаја пронађу оно што их занима, а да при томе открију и заједницу других људи који деле слична интересовања. Али све већи број јутјубера говори и о стресу с којим се суочавају јер прављење интересантних садржаја није увек лако и забавно, напротив, постаје све више стресно.


Коментари1
a65fa
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dragan Pik-lon
Naslov ovog clanka izvanredno definise nastalu situaciju.Po mom misljenju,sve ovo je ustvari bekstvo od stvarnosti.Ukotvljen egoizam u nama dobija internacionalnu dimenziju.Kad nam i jedan glas(pratilac) sa Himalaja znaci mnogo.Sto je veci i siri ovaj paralelan svet to je manji i uzi onaj realni,stvarni.Sto vise prijatelja imamo na mrezi to istovremeno znaci da imamo manje u stvarnom zivotu.Manje delimo stvarne dogadjaje i prava osecanja.U sustini rdjamo a ne zivimo.Slavni imaju pun sadrzaj .

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља