понедељак, 23.09.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 08:13

Сања и Душан пикселима освајају свет

Арт и дигитални дизајн су били прво чиме су се бавили двоје младих људи из Новог Сада, онда су основали свој студио у Прагу и у њему почели озбиљно „да се играју” и праве видео-игрице. Ових дана се спремају за Токио и једну од највећих светских гејминг конференција
Аутор: Рајна Поповићпонедељак, 02.09.2019. у 21:00
(Фотографије: Лична архива)

Они се баве озбиљним послом да би се други забављали, праве игрице, путују светом али – наши су. Окренули су се послу који намећу модерне технологије дајући му и уметничку ноту колико се то може и уверавају нас да су задовољни. Душан и Сања Чежек из Новог Сада, оснивачи креативног студија „Fuhs+dahs”, који се бави артом и дигиталним дизајном, живе и раде у Прагу, одакле својим талентом освајају свет, а једна од највећих жеља им је да направе школу за образовање младих кадрова за такозвани гејминг сектор који према њиховом мишљењу полако преузима доминацију у креативним индустријама.

Глобално тржиште су освојили својом видео-игром „Ministri оf Broadkast”, која је већ добила десетак награда, укључујући најбољи арт и гејмплеј. Игра ће бити објављена у целом свету за „Нинтендо свич”, „Плејстејшн 4”, ПС и „Мек” крајем ове године, док се о пројекту „Пикселвуд” увелико писало у светским магазинима.

Оно што је интересантно и не баш често виђено, у студију ово двоје креативних људи настају игрице које су играчима занимљиве, а уметнички настројенима – вредне и лепе, што је права реткост у овој области, па су њихова дела сем што могу бити виђена на фестивалима игара стигле и пред посетиоце неких галерија, попут Картијеове у Паризу у мају ове године и галерије „Леони Монтанари” у Вићенци.

Поред гејминг индустрије, пројекат „Арт-фигуре”, који подразумева израду јединствених колекционарских скулптура, високо их је лансирао у свет дизајна на већ поменутим адресама и ставио у друштво познатих сликара, вајара и уметника који се баве неким другим стваралаштвом. Сању и Душана ништа не може збунити, чак ни ти повремени излети уметничке природе, па су они већ почели да пакују кофере за пут у Јапан, где ће се за десетак дана одржати Токио гејм шоу.

Док не отпутују, радо одговарају на питања знатижељника попут нас који би да знају ко је први почео, Сања или Душан, као и када су се упознали и схватили да су добар „видео-тандем”.

– Реч спонтаност је нешто што би савршено описало начин на који ми волимо да живимо и наш студио функционише. Имамо велико поштовање према традицији, али радимо ствари на свој начин и у свом темпу. Упознали смо се у Бечу 2011, а врло брзо након тога смо живели заједно и били у браку. Већ у току планирања венчања, искористили смо слободно време након посла и урадили свој први пројекат, заједничке мајице. Крајем 2012. године радили смо као официјелни фотографи у једној фирми у Бечу. Не сећамо се тачно ко је започео дијалог о прављењу студија који би се бавио овом рекло би се мултидисциплинарном уметношћу и дизајном, водили смо се оним што волимо да радимо и врло смо спонтано кренули у то – говоре и Душан и Сања, настављајући реченице једно другом и увек у првом лицу множине.

Чиме су се они играли када су били мали није тешко претпоставити. Душан, пореклом из Зрењанина, одмах признаје да је одрастао уз све могуће играчке конзоле, од „комодора 64” до „плејстејшна”. Иако је своју каријеру више од деценије провео у адвертајзингу и освојио све награде из те области, љубав према игрицама увек је била присутна.

Душан открива да је Сања, иначе рођена у Новом Саду, у израду игара ушла 2013, када је почела да ради игре за мобилне телефоне, за италијанско и малезијско тржиште.

– Прва конкретна игра захваљујући којој смо постали део гејминг тржишта била је „Мидсамер најт дрим”, рађена за Британски савет, а у сарадњи са студијом из Новог Сада. Затим смо радили за „Мајкрсофт дивелоперс”, то јест креативну дирекцију њихове игре, анимацију и звук. Данас с „Твин петес студиом” из Брна освајамо награде и издајемо своју прву, а уједно и највећу игру „Ministri of Broadkast” за „Плејстејшн 4”, „Нинтендо свич”, „Мек” и ПС – истиче Сања. – Када је реч о креативности, обоје инсистирамо на идеји, смислености сваког елемента и аутентичности. Душан и ја смо креативној дирекцији наше игре приступили као филму. Поставили смо сценарио, а сценографију и палету боја стриктно ограничили угледом на руску авангарду и боје скандинавских ретро постера за ски-центре из тридесетих година прошлог века. Трајање израде једне игрице је индивидуално, зависи од заиста пуно фактора, а најчешће потраје дуже него што ми мислимо да ће трајати.

И када је посао готов, да ли дају некоме да је испроба, тестира, сме ли се то због могуће крађе идеје?

– Када кренете, супер је да дате другарима да пробају и замолите их да буду сурови у критици. Гејмери су посебна сорта људи, изузетно су искрени кад им се нешто допада или не допада. И једна и друга реакција су нама снажан ветар у леђа. Чим потпишете с издавачем, одмах је све лакше. Они путовања и тестирање раде за вас, док ви можете да се фокусирате на креативу и програмирање. Крађа увек постоји, али тешко их је сакрити јер се социјалним мрежама све шири изузетном брзином – објашњава Душан Чежек.

А дозволе и ауторска права?

– То су дефинитивно издавачи. Иако ми радимо у „Индие”, последња реч је наша, они су у току с потражњом тржишта, датумима издавања игара и воде рачуна о уговорима и заради. Нешто слично као када радите „независни филм”. Ова област је доста, рекла бих, компетитивна и велики је изазов истаћи се са својом игром, тако да уколико је продате у 100.000 примерака, можете бити заиста поносни на себе – додаје Сања, што би, ако добро схватамо, био довољан број продатих примерака да се заради поприлично пара, али већ ту улазимо у непристојно интересовање о заради и профиту.

Уосталом, има још доста тога што би ови млади људи могли да ураде. Да ли бисте се вратили у Нови Сад или бисте остали у Прагу?

– Кад је реч о Србији, имамо велике планове и сјајне идеје како би могла да живне или оживи српска сцена, али још није време за конкретну причу. Долазимо често јер наш студио у Прагу одлично сарађује с талентованим људима. Србија има огроман потенцијал пошто су наши људи креативни и вредни. Нажалост, тренутно их има у свим крајевима света, али у Србији послује пар врло добрих гејминг студија. Оно што нас чека је Токио гејм шоу, једна од највећих светских гејминг конференција, коју у само једном дану посети више од 100.000 људи – радује се Душан путу и ономе што их чека.


Коментари2
8dac4
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Ivana
Koliko su slatki!
banco
Pogledao sam gameplay na YT. Igrica je skroz retro, kao igre koje sam igrao kad sam bio 2-3 razred osnovne škole, i jedini motiv koji bi me privoleo da je igram bi bila nostalgija, ali igra je simpatična. Doduše, sad zbog obaveza nemam vremena da igram ni igre koje bih zaista želeo da igram... U svakom slučaju svaka čast ovim mladim ljudima. Savet da bi možda mogli da se oprobaju u browser igrama, tipa ikariam...

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља