петак, 23.08.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:24
ЗАШТО ЈЕ АВГУСТ КОБАН ЗА ВОЗАЧЕ

Убијају алкохол, врућина и брзина

Од почетка године погинуло је 300 људи на путевима, а повређено око 11.600 . - У августу страда 40 одсто више особа него што је просек за осталих 11 месеци у години
Аутор: Озрен Милановићнедеља, 11.08.2019. у 22:00
(Фо­то Раде Кр­сти­нић)

Страдало четворо у судару на Ибарској магистрали, камион прегазио жену, несрећа на ауто-путу – погинула читава породица, претрчавајући улицу изгубио живот, црни викенд на српским друмовима... Протеклих дана се баш овако описивало оно што нам се дешава у саобраћају. Трагедија до трагедије, учестале и бројне.

Хиљаде људи ових дана аутом ужурбано креће на летовање. И ето шансе да крене све непланирано и наопако, да се циљани одмор претвори у ружан сан, мору, јад и беду…

Пре неку ноћ министар унутрашњих послова Небојша Стефановић обишао је неколико пунктова у Београду на којима је полиција вршила контролу, открила 227 саобраћајних прекршаја, а због вожње под дејством алкохола казнила 56 возача. Троје је, због веће количине алкохола у крви, задржано у полицији до истрежњења.

Под малиганима сести за управљач равно је покушају убиства. Аутомобил као оружје је ту, могуће жртве су у близини, а алкохол је окидач. У престоници је, дакле, ухваћено на делу 56 потенцијалних убица. Одмах следи и питање колико је неоткривених потенцијално опасних возача истовремено крстарило и крстари путевима? Они су стална претња и извор црне статистике.

Око 42.000 возача је прошле године искључено из саобраћаја због вожње у алкохолисаном стању, а поражавајуће је да је међу њима око 1.500 возача који су возилом управљали с више од два промила алкохола у крви, што се третира као насилничка вожња која се по закону кажњава затвором од 30 до 60 дана и новчаном казном од 120.000 до 140.000 динара.

У Закону о безбедности саобраћаја на путевима, дуго припреманом, најављиваном и одлаганом, донетом 2009. године, у члану 3 пише да „сваки учесник у саобраћају је дужан да се понаша на начин којим неће ометати, угрозити или повредити друге учеснике, као и да предузме све потребне мере ради избегавања или отклањања опасних ситуација насталих понашањем других учесника у саобраћају, ако себе или другог тиме не доводи у опасност…” Тврдило се да ће се тим модерним законом из корена променити приступ, кажњавање, обука возача, исправност возила… Десет година касније аналитичари су сагласни да је тај закон уозбиљио возаче, преполовио број смртно страдалих, али и закомпликовао и поскупео ауто-обуку и техничке прегледе, а казнене поене као санкцију „испустио из руку”.

Тропске температуре један су од узрока већег броја погибија. Блага дехидрираност је равна опијености
налик оној од 0,8 промила алкохола у крви, што се третира као средње пијанство (Фото Танјуг)

Закон је на папиру, а саобраћај је много више од тога. Возач, пут, возило… у том троуглу ваља тражити узроке незгода. И увек треба да се има на уму да на том „полигону” не постоји правило јачег.

Не возите брзином већом него што дозвољава техничка исправност возила и ваша способност, каже за „Политику” Никола Луковић, инжењер саобраћаја, судски вештак за саобраћај, транспорт и безбедност. Важно је, каже, да током управљања возилом пажљиво пратите ситуацију и прилагођавајте кретање условима, својим способностима, врсти терета, годишњем добу, видљивости и атмосферским приликама…

А овај протекли јул најтоплији је откад се врше мерења. Врућине се настављају, тропске, необично високе за ово подручје. Август је био и остао погубан, на врху листе. И с тешким последицама не само по возачку армију.

За многе је изненађење, али доказано је, стручњаци тврде, да возачи који током летњих врућина не уносе довољно течности у организам, пре но што крену на дужи пут, опаснији су од возача под дејством алкохола.

Блага дехидрираност је равна пијанству налик на оно које ствара 0,8 промила алкохола у крви, што се третира као средње пијанство. То је показала енглеска студија, чији резултати потврђују да возачи у таквом стању почињу да праве грешке јер им је концентрација ослабљена, имају лоше памћење, погоршава им се расположење, губе оријентацију, не могу да закоче на време, не могу аутом лако да маневришу, имају вртоглавицу. Гинемо на путевима више него да је рат. „Нулта смртност” у саобраћају, којој теже скандинавске земље, за нас није реалност, али макар да свим силама смањимо те црне бројке, како знамо и умемо.

Ко има првенство

Недовољна сигнализација, од путоказа до знакова упозорења и обавештења је рак-рана српских путева и улица. У већини земаља се, на пример, возач обавештава да вози улицом с правом првенства, али код нас је то заиста реткост. Зато на свакој раскрсници су у дилеми да ли важи правило првенства десног или не. То збуњује а баш неодлучност за воланом може да буде кобна. Солидарност, превентива и помоћ на путу су код нас често мисаоне именице.


Коментари19
8d5bc
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Miodrag Stojkovic
данас је свеопшта саобраћајна култура на много мањем нивоу него пре , правила јчешћа у саобраћају су индивидуална свако мисли да је он управу. Примера ради престројавање на кружном току је у хаосу. Возачи из десне траке скрећу ј кругу лево, шго је равно лудилу, итд...штету општег лудила плаћају старији возачи на лекарским прегледима, где нас муче са продужавањем дозволе, а најмање правимо штету. Возачка је трајан документ .
Prijepoljac
U Nemackoj ako te policija uhvati sa 1,2 promila alkohola u krvi i vise kazna je 5 godina zatvora i dosledno se primenjuje. Kod nas za preko 2 promila kazna od 30 do 60 dana zatvora. Kod nas se donose zakoni da bi drzava uzela pare a neko nasao nacin da se ugradi. Teze dobijanje vozacke dozvole, tehnicki pregledi.. pod izgovorom bezbednosti. Niko da kaze sta je stvarno najveci uzrok ovolikog broja stradalih i koja vozila izazivaju najtragicnije saobracajne nesrece.
Vlada
Данас 12.08.2019-те, возим се око 7 часова преко Прокупља према Нишу, један бели шлепер(MAN) са празном кипер приколицом је за 15 мин. вожње направио 5 прекршаја: не одржање растојања, претицање колоне, исецање колоне, улетање у маказице и неприлагођена брзина. И поред тога што имам таблицу возила (PK-037 HK), ја немам механизма да га пријавим, јер би на суду била моја реч против његове. А то што је он (професионалац) могао да убије некога, то остављам на савест нашим писцима закона...
Саша Микић
Казна за мобилни у току вожње 10000 д. Не чух да је неко до сада платио ту казну, али зато скоро сваки други возач држи телефон. Када неко оде за иностранство тамо се придржава прописа, а овде се хвали како је ''зезнуо'' полицију. Ни полиција није имуна на све, па неке ''пропушта'', а неке не. Суд такође. Више осуди човека за малтретирање животиње, него за изазивање незгоде у којој је неко настрадао. Време је за корените промене свести и савести, а то се почиње од малих ногу.Касније је већ касно
Nikola Nesic
Još jednom je dokazano da kaznena politika sama ne funkcioniše. Neophodni su bolji uslovi u saobraćaju. Signalizacija, putevi i manje policije. Policija je samo povećanje korupcije po celoj vertikali, od obuke, izdavanja dozvola, kontrole i kažnjavanja. Mi zatvaramo autoput zbog otvaranja, svečanog. U celom svetu saobraćaj je sinonim kontinuiteta i stalne nadogradnje, kod nas je poklon političara građanima.
EvGenije
Priče za malu decu. Da ovu budalu što ubi četvoro dece osude na 30-40 godina robije, da mu sude za ubistvo a ne za delo protiv bezbednosti u saobraćaju, bilo bi drugačije. Automobil je opasna stvar, kao pištolj. Ako se ja napijem, uzmem pištolj, izađem na ulicu, pucam oko sebe i ubijem četvoro ljudi, za šta bi mi sudili? U čemu je bitna razlika u ova dva primera? Eufemizmi, ubistvo je ubistvo. Naravno, decu treba obrazovati, ali i naučiti da se zlo delo kažnjava.
Препоручујем 8

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља