недеља, 17.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:02
Шта ће још донети нови закон о трговини

Кад трговац може да рекламира попуст од 50 одсто

Прописи први пут јасно дефинишу да највећи проценат снижења може да буде истакнут у реклами само ако је то нижа цена бар за петину робе у радњи
Аутор: Ивана Албуновићсреда, 17.07.2019. у 22:00
(Фото А. Васиљевић)

 

Нови закон о трговини који је јуче ушао у скупштинску процедуру јасно дефинише у којим случајевима ће трговци у рекламама моћи да користе реч распродаја. Али и када ће, без да ризикују плаћање казне, смети да истакну привлачну поруку, рецимо – „снижење од 50 одсто”.

И док ће сезонска снижења, како смо већ писали, моћи да буду организована само два пута годишње (од двадесет петог децембра до десетог јануара и од првог до петнаестог јула) распродаје су нешто сасвим друго. Према новим прописима, реч је о продаји по нижој цени у односу на редовну цену, али која може да буде организована само у неколико случајева: због престанка пословања трговца, затварања одређеног објектима или престанка продаје те конкретне робе.

Према прописима, трговац је такође дужан да физички издвоји робу која је на распродаји од оне коју нуди у редовним околностима. Такође, од објављивања распродаје, па до краја њеног трајања не сме да наручује нити да у радњу уноси нове количине такве робе.

Јасно је да регулисање овог питања има смисла, јер се у главном граду, али и широм Србије, често догађало да продавци оглашавају распродају због наводног затварања радње да би се касније испоставило да такво стање траје месецима, а да се трговац не сели на нову локацију нити престаје да ради.

Када је реч о оглашавању продајних подстицаја, сада ће највећи проценат снижења моћи да буде истакнут у реклами (или на излоге радње) само ако је за толико нижа цена најмање једне петине робе у асортиману трговца у тој радњи. Ово решење се уводи у закон због лошег искуства потрошача и честих манипулација. Горан Мацура, начелник Тржишне инспекције у Новом Саду, каже да је ово једна од значајних новина која ће бити од користи и купцима и трговцима.

– Сада ће трговци, када истакну тај највиши проценат снижења, морати да имају у радњи бар 20 одсто робе која је јефтинија у овом износу. До сада практично није било ограничења, могли сте да имате 70 одсто попуста на два артикла и испунили сте законску обавезу – истиче Мацура.

Трговац је дужан да физички издвоји робу која је на распродаји од оне коју нуди у редовним околностима. Такође, од објављивања распродаје па до краја њеног трајања не сме да наручује нити да у радњу уноси нове количине те робе

Још један од термина као што је „акцијска продаја” такође је сада јасно дефинисан законом. Реч је о продаји робе чија је цена нижа од редовне. Прописи предвиђају да продавац не мора да наводи снижену и стару цену ако акција траје до три дана, већ само јасно одређење процента снижења.

Такође, ако се у огласној поруци пореде цене робе или услуга различитог квалитета, односно цене робе с недостатком и без њега, мораће да буде наведено да је нижа цена условљена лошијим квалитетом, односно недостатком.

Понуда пратећег поклона све чешће се користи у рекламним кампањама. Прописи, међутим, налажу да је овај вид привлачења купаца могућ само уколико трговац (односно пружалац услуге) већ нуди робу или услугу без пратећег поклона.

Уколико се поклон односи на додатну количину претходно упакованог производа, јединична цена не сме да буде виша од јединичне цене производа без поклона и у том случају трговац сноси терет доказивања. Када је реч о промотивној продаји, она може да буде понуђена потрошачима само уколико је реч о роби која се први пут уводи у понуду трговца и која се стога нуди по нижој цени од оне која ће бити формирана у редовној понуди.

Према мишљењу надлежних, с новим правилима коначно су дефинисани сви појмови који се односе на снижења, а који су до сада збуњивали купце. Подсећамо, нови прописи предвиђају казне које за правна лица износе од 500.000 до два милиона динара, а за предузетнике од 50.000 до 500.000 динара.


Коментари6
97e34
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Teodor
Kada će se zabraniti oglašavanje/reklamiranje cena u parama, kada pare nisu u opticaju. To je čista prevara, obmana kupaca, i ne razumem da se to uporno toleriše i od zakondavca i od inspekcija. Ako već hoće da privuku kupce na tu foru, neka napišu 99 dinara ili 899 dinara ili... a ne da reklamiraju proizvode sa 159,99 ili 259,90 i slično. Možda je nekom ovo banalno, ali se treba suprostaviti trgovačkim marifetlucima i štititi potrošač.
Hajzenberg
Stvarno me duša boli što neko hoće da upristoji trgovce. A evo vidim po komentarima da i oni imaju svoje botove... Proteklih decenija su ionako siromašnom narodu dušu uzeli - odeća nam je do 70% skuplja nego u EU, kompjuterska oprema 30-40%, tehnička roba takođe, ljudi napraviše biznis dovozeći robu iz Segedina i opet bude jeftinija nego u prodavnicama. Pozdravljam SVAKU meru koja će zaštiti potrošače od ovih gramzivih lupeža.
Saša
Vrlo paušalne ocene su iznete od strane predlagača i bukvalno najveći deo domaćih trgovaca se bori da kako tako pregura sezonu i da dočeka sledeću.Zakupi preskupi, ino konkurencija kojoj je država dozvolila da bofl iz celog sveta uvozi bez carina, second hand roba koja ulazi bez kontrole ispravnosti i tradicionalni šverc iz Turske na koji se očigledno svesno ili nesvesno žmuri dovešće uz ovu budalaštinu do gašenja domaćih proizvođača.I sada su domaći proizvođači poštovali propise, maltene jedin
Predrag
Rasprodaja od 25.decembra? Tako to izgleda kada se prepisuju zakoni i ne prilagodjavaju našeim specifičnostima. Mi ne slavimo, niti kupujemo poklone za katolički božić, pa da posle nastupi rasprodaja. Sramota kako se samo prepisuje bez razmišljanja.
Dusan S.
Zakon su pisali oni koji nemaju iskustva sa trgovinom i maloprodajom. Duh komune jos zivi Srbijom.
veselnik
A koji je direktor JP ili ministar strucnjak sa iskustvom iz struke ili oblasti za koju je nadlezan?
Препоручујем 4

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља