субота, 24.08.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 14:23

Сезонска снижења само два пута годишње

Нови закон о трговини предвиђа да се она организују од 25. децембра до 10. јануара и од 1. до 15 јула, као и да могу да трају најдуже 60 дана
Аутор: Ивана Албуновић, Јелица Антељпонедељак, 15.07.2019. у 17:00
(Фото Пиксабеј)

Нови закон о трговини који се тренутно налази у скупштини доноси значајне новине за трговце и купце када је реч о снижењима. Пошто су акције у домаћим трговинама до сада често кориштене само као маркетиншки трик и начин да се потрошачи привуку, законодавац је ова правила ускладио са европским, па ће, по свему судећи, бити више реда и на распродајама. Како за „Политику” каже Горан Мацура, начелник Тржишне инспекције у Новом Саду, сезонска снижења ће убудуће моћи да се организују два пута годишње и то у периоду од 25. децембра до 10. јануара и између 1. и 15 јула, а трајаће највише до 60 дана.

– У предлогу сада имамо три врсте снижења – акцијска продаја која подразумева продају робе по ценама нижим од тренутних, која може трајати најдуже месец дана, распродаја и сезонска снижења која се организују два пута годишње. У случају сезонских снижења проценат који трговац истиче (рецимо 70 одсто) може да се наведе само уколико је у радњи у том тренутку по тој цени снижена најмање петина, то јест 20 одсто робе – каже Мацура и додаје да је посебно наглашено да акцијска продаја више не може бити истакнута трајно него искључиво до 31 дан.

Нова правила предвиђају и то да трговци који организују акције до три дана нису у обавези да истакну претходну и нову цену, него само проценат снижења. То није случај са распродајама које ће морати да буду и физички одвојене од остале робе, а трговци ће морати купцима да истакну и претходну и нову цену. И када распродаја почне до краја неће имати право да додаје нову количину робе.

У Италији свака регија одређује своје термине снижења, док у Француској трговци могу имати само два сезонска снижења годишње и они не могу да трају дуже од шест недеља

На питање зашто се ово мењало у закону, Мацура каже да је било много злоупотреба и примера непоштене пословне праксе.

– Уместо да се овакве погодности користе како би купци набавили робу по нижим ценама, трговци су акције и снижења користили да привуку купце. Са друге стране, дешавало се да велике сезонске распродаје трају предуго и без икаквог реда – каже наш саговорник из Тржишне инспекције. Он додаје да трговце нико не спречава да снижавају робу коју продају, али то морају да раде по правилима. Чак и редовна цена може да буде нижа, али то не може бити истакнуто посебно како се купац не би доводио у заблуду. Са новим правилима, сматра Мацура, биће дефинисани сви појмови који се односе на снижења, а који су до сада збуњивали купце. Иначе, нова правила ступају на снагу осам дана по усвајању закона који предвиђа и веће казне. У случају да купац примети нелогичности може да се обрати трговцу, а онда и тржишној инспекцији. Нови прописи предвиђају казне које за правна лица износе од 500 хиљада до два милиона динара, а за предузетнике од 50 до 500 хиљада динара.

У потрошачким организацијама кажу да је ово прилика да се стане на пут преварама са снижењима која су честа последњих година у домаћим радњама. Постоје радње у којима распродаје практично никада не престају.

Како преноси новосадски „Дневник”, сезонска снижења робе прописана су у 10 земаља чланица ЕУ и то углавном два пута годишње – зими и лети. Тако, рецимо, Словенија има два утврђена термина – зимско не може започети пре првог радног понедељка у јануару, а друго пре другог радног понедељка у јулу и не смеју да трају дуже од два месеца, наводи овај лист.

Два термина сезонских снижења има и Хрватска – зими од 27. децембра и летњи од 1. јула. У Италији свака регија одређује своје термине снижења, док у Француској трговци могу имати само два сезонска снижења годишње и они не могу да трају дуже од шест недеља.


Коментари1
e391b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Rady
Ovo je jako pametno. Ovako je bilo prije na Zapadu, dva puta u godini. Međutim te datume su ukinuli, prepustili su firmama, pa sniženja tokom cijele godine što dovodi do poskupljenja proizvoda. Sada se svaki čas nešto novo izbacuje, pa poslije mjesec dana, neko sniženje sa malo procenata.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља