среда, 17.07.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:53
ИСХРАНА

Лаке летње намирнице

четвртак, 04.07.2019. у 20:00
(Фото Пиксабеј)

Краставац је баш као и лубеница састављен претежно од воде (95 одсто) и у ово топло раздобље године поред тога што освежава, такође, и хидрира организам. Краставци су, исто тако, богати минералима, попут бакра, калијума, мангана, али и витаминима Бе, Це и Ка, што је права ствар уколико тражите добру намирницу за редукциону дијету.

Можда је најбоље позитивна својства краставца представити на следећи начин:

штити мозак, побољшава концентрацију и добра је намирница у исхрани оболелих од дегенеративних обољења попут Паркинсонове болести,

штити срце јер садржи калијум који утиче на смањење повишеног крвног притиска и регулацију електролита у организму,

смањује ризик од рака дојке, грлића материце, јајника, али и рака простате код мушкараца, јер садржи лигнине и друге фитонутријенте који имају антиканцерогена својства,

делује противупално, што је доказано вишеструким истраживањима,

поседује антиоксидативна својства јер садржи витамин Це и бета каротен, као и кверцетин, апигенин и друге који штите ћелије од разорних утицаја слободних радикала,

освежава дах јер се бори против бактерија које утичу на лош задах у устима,

утиче на снижавање стреса због садржаја комплекса витамина Бе, који смањују осећај анксиозности и последице стреса,

утиче на здравље система за варење јер садржи оно главно што здрава пробава подразумева: воду и влакна. Уколико се краставац конзумира с кором, важно је да знате да је кора богата нерастворивим влакнима, што потпомаже лакше пражњење,

има мало калорија (само 14 кцал/100 г) и пуно водорастворивих влакана што је од велике важности особама које су на редукционим дијетама.

Ако нисте сигурни да ли је краставац органски или не, препоручујем да ипак гулите краставце и после свега тога их добро оперете водом. Обратите пажњу када купујете краставце јер су они који су жути или жућкасти на крајевима увек горки, па бирајте оне свеже зелене плодове. Пре него што краставац исечете у салати, огулите га и скините крајеве и пробајте да случајно нису горки у тим деловима.

Тиквице су, попут краставца, намирница која обележава лето, иако је можете наћи и у другим годишњим добима. Енергетска вредност тиквица је 16 кцал/100 г. Тиквице садрже и нешто минерала: магнезијума, фосфора, бакра, гвожђа, цинка, калцијума. Тиквице садрже и витамине Бе комплекса, витамин Це, као и нешто витамина Ка. Баш као и краставци, тиквице су сјајне за разне дијете за мршављење јер садрже влакна и воду.

Тиквице су одличне како за здраве особе, тако и за оболеле:

дијабетичари би требало што чешће да их имају на јеловнику јер тиквице с једне стране скоро и да немају угљене хидрате, а с друге стране, смањују ресорпцију глукозе. Препоручујем их и трудницама које имају гестацијски дијабет,

ако имате проблем с хипертензијом, калцијум и магнезијум из тиквица делују на снижење крвног притиска,

фитонутријенти у тиквицама делују антиканцерогено јер спречавају мутацију ћелија.

Тиквице можете кувати, гриловати, кувати на пари, рендати у супе и чорбе, пунити месом или другим поврћем или житарицама, а постоје и они мање здрави начини припреме попут поховања и пржења у дубоким масноћама. Рецепата заиста има много, па штета је да вам прође лето, а да не пробате ово веома здраво поврће.

Боранија (или како је на западу Балкана називају махуне) је, најкраће речено, недозрели пасуљ (грах) који се узгаја, бере и конзумира пре него што се пасуљ потпуно развије, дакле остане у омотачу (махуни). Најцењеније су сорте које нису кончасте, а поред свежих, можете током целе године лако пронаћи и смрзнуту боранију у најближој продавници.

Боранија има разних: пљоснатих, широких, уских, кратких или дугачких, равних или повијених, а по боји то су зелена, жута, жута с љубичастим пругама или зелена с љубичастим пругама. Ако је боранија млада, онда је најбоља, није кончаста, има најбољи укус и лако се кува.

Боранија је нискоенергетска намирница и често је на јеловнику особа на дијетама. У 100 грама боранија даје само од 18 до 28 калорија у зависности од врсте. Што је боранија старија, калоријски је јача. Садржи дијетна влакна која су важна за правилно функционисање пробавног система, као и витамине Бе комплекса, провитамин А и витамине Це и Ка. Од минерала у боранији можете наћи гвожђе, магнезијум, калцијум, фосфор, манган и цинк.

Јасна Вујичић, нутрициониста

www.nadijeti.com


Коментари0
a29c4
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља