недеља, 16.12.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:46

Приватници и на трамвајским и тролејбуским линијама

Предложене допуне републичког акта предвиђају да се приватницима омогући да превозе путнике тролејбусима и трамвајима. – Градска власт нема намеру да то уступи, иако је престоница једина у Србији на које би законске измене требало да утичу
Аутор: Дејан Алексићчетвртак, 06.12.2018. у 13:53
(Фото Д. Јевремовић)

Електробуси који Београђане превозе од Вуковог споменика до новобеоградског „Белвила” на линији Еко1, врста су возила у јавном превозу на које суграђани немају готово никакве замерке. Једна од ретких је што еколошких аутобуса нема више на улицама. То би требало да се промени убрзо јер већ дуже надлежни понављају како ће главни град ускоро добити 80 нових електробуса. Они ће, како је истакнуто, бити наследници тролејбуса чија контактна мрежа, наводе градски оци, „годинама ружи центар града”.

Ако престоница планира да ускоро у историју пошаље тролејбусе, који престоничким улицама шпартају већ 72 године, отвара се питање – која је онда сврха предлога допуна Закона о комуналним делатностима? Јер, овим изменама је предвиђено да се и приватницима омогући да превозе путнике тролејбусима и трамвајима, а Београд је једини град у републици који има тролејбусе као превозно средство.

До сада је, према закону, превожење путника трамвајима и тролејбусима могло да обавља само јавно градско предузеће, али не и приватници, док би убудуће, ако законске измене заживе, то могли да чине и приватни превозници.

Како је Београд и једини град у Србији у коме возе трамваји, јасно је да ове измене за сада могу да се спроведу у пракси само у престоници. Али, како су ових дана представници града указали да је њихов план да сав шински систем, укључујући и трамваје и „БГ воз”, обједине у недавно основано предузеће „Београдски воз и метро” и да њиме град и даље управља, тек онда се поставља питање зашто се закон мења. Осим ако град прво не мисли да обједини шински превоз у Београду у једно предузеће, а да онда после неког времена у оквиру јавно-приватног партнерства део посла уступи приватним превозницима, што је тренутно случај са аутобусима.

Шта год да је намера и идеја законодавца и надлежних у граду, то се никако не свиђа Удруженим синдикатима Србије „Слога”, који су се јуче огласили. Они се, како су навели у саопштењу, најоштрије противе намери да се електропревоз у Београду (трамваји и тролејбуси) уступи приватном сектору.

– То би означило комплетну приватизацију ГСП „Београд” уз намерно урушавање предузећа и прикривену пљачку. Подсећамо да је актуелна власт у Скупштини града већ донела катастрофалну одлуку да се, због како су навели, „унапређења квалитета превоза”, поједине линије повере приватним превозницима. Образлажући одлуку навели су да се од приватних превозника очекује да имају клима-уређаје, бројаче путника и већи број возила, а тиме и већи квалитет јавног превоза. Међутим, сведоци смо да се квалитет јавног превоза није унапредио и побољшао – истиче ова синдикална организација у саопштењу додајући да се последњих шест година сваким потезом уништава ГСП како би се он сломио.

Корист и за приватнике и за јавна предузећа

Како је објашњено у предлогу измена Закона о комуналним делатностима, циљ увођења приватника и у ове делове јавног превоза јесте да се смањи фискални притисак на локалне буџете, да се подигне квалитет услуге и да се поспеше инфраструктурна улагања.

Оцена је да ће доласком приватника користи имати јавна предузећа, која ће моћи да унапређују своју услугу, али и приватници који ће имати више простора за улагање.

– До развоја овакве сарадње, односно поверавања одређених делатности јавног сектора, долази услед недостатка јавних средстава за финансирање јавних услуга и комуналне инфраструктуре. Локалне самоуправе су под сталним притиском да подигну ниво квалитета комуналних делатности и унапреде пружање јавних услуга, а располажу ограниченим средствима, па ће повезивање јавног и приватног сектора омогућити трајну подршку развоју и примени локалних стратегија одрживог развоја ради унапређења квалитета живота грађана – указује се у предлогу допуне закона.

Електробуси из Земуна

План надлежних у граду и држави је и да се електрични аутобуси, који би требало да замене троле, производе и у „Икарбусу”. Како је пре око три месеца најавио заменик градоначелника Горан Весић, Кинези би требало да преузму земунску фабрику и да је претворе у компанију која ће правити електробусе и извозити их. 


Коментари8
1ce4b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

пфц
Значи, неко ће се дебело овајдити од масне провизије при куповини ових "преко потребних" електро бусева!
Beogradjanin Schwabenländle
Пре неки дан на немачким вестима, један електробус, најновије немачке производње кошта измешу 800 и 900 хиљада €вра.
milan
Privatnici ce imati trolejbuse i tramvaje a ko ce da odrzava elektricnu mrezu, koloseke i ulice . to kosta mnogo vise od jednog elektricnog vozila.
miro
Gradska vlast nema novaca za investiranje a po predlogu zakona gradjani imaju, imaju novaca da finansiraju gradsku vlast i privatne investicije
Karl Hanz
Ma, daaa, sad ćemo iz estetskih razloga da izbacimo trole, koje su jedan od najsigurnih i najjeftinijih vidova prevoza u BG. Kao, ne može naše osetljvo oko da trpi to ruglo elekrične mreže, koje ruži ovaj naš prekrasni Beograd. Neko će da se ugrađuje samo tako, izgleda.
Zoran
Sale, ja kad god mogu da ukljucim nesto u struju, ne koristim baterije. A ti?
Препоручујем 4
Саша Микић
@Milorad Појединачно тако и изгледа, али уз тролејбус иде и контактна мрежа, трансформаторске станице, стубови и одржавање истих, док за електробус треба само место за пуњење.
Препоручујем 2
Прикажи још одговора

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља