недеља, 16.12.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:46
СКУПА ПЕРОНСКА КАРТА

Трошак за који путници ништа не добијају

Уз сваку путничку карту на главној аутобуској станици плаћа се и станична услуга која не подразумева ни коришћење тоалета, ни услуге носача, ни место за седење док се чека превоз
Аутор: Дејан Алексићнедеља, 04.11.2018. у 20:00
(Фото Д. Алексић)

„Пре две недеље, после дуже времена ишао сам код рођака у Зрењанин. Пошто сам журио да што пре уђем у аутобус, на шалтеру БАС-а нисам видео шта сам платио на повратној карти која је коштала укупно 790 динара. Тек када сам сео у аутобус пажљивије сам погледао. Пријатно сам се изненадио када сам схватио да ме је карта за повратак из Зрењанина коштала само 180 динара, али сам се шокирао када сам запазио да су ми за станичну услугу наплатили 110 динара и то са попустом, пуна цена је 170 динара. У реду, ја сам журио, али какву услугу путник добија на перонима БАС-а за те паре?”, запитао се суграђанин Алекса Бојић.

Овај путник могао би да се сматра срећником јер они који перонску не плаћају уз купљену карту, односно на БАС-ове пероне улазе само да би нешто послали аутобусом или да би неког испратили, већ дуже за то морају да издвоје 180 динара.

За путнике који перонску, односно станичну услугу, плаћају уз путничку карту, њена цена зависи од одредишта. Док за Зрењанин кошта 110 динара, за Зајечар је 170.

А на питање шта путници за плаћену перонску добијају, најконкретнији одговор је – ништа.

За коришћење тоалета на БАС-у путници морају да плате 50 динара, ако кафом или водом желе да се освеже док чекају долазак аутобуса и то морају да купе, пртљаг сами уносе колико год да је тежак, а и када уђу на перонски део врло често се деси да немају где ни да седну. Све то срди и суграђанку Јану Вучинић која бар једном месечно одлази у завичај у југозападну Србију.

– Кад кренем натоварена торбама, имам две опције. Да се код споменика у Жаркову лактам са корисницима градског превоза за место на коме ћу сачекати аутобус ка Прибоју или да одем на главну станицу. А ако одем тамо то већ подразумева знатно скупљу карту. И кад им дам паре за перонску, очекујем да за то добијем и неку услугу. Али, не. Чак ни коришћење тоалета није урачунато. И не дај боже хитне ситуације, јер ако изађеш, онда ћеш се три сата са обезбеђењем убеђивати да им докажеш да си перонску већ платио. Торбе носиш сам, ни ту те нико не услужује. И за шта  онда плаћам? За удисање ваздуха? Трошим им асфалт – пита се Јана Вучинић.

Што се перонска карта плаћа, из БАС-а као и претходних година нису одговорили, иако смо им питања на ову тему упутили пре више од недељу дана. У оно мало ранијих покушаја да се објасни шта се плаћа том картом, у БАС-у нису били баш уверљиви. Указивали су да перонска подразумева жетон за улазак на пероне и резервацију места, да се на тај начин старају и о сигурности путника, да на пероне не би улазили они који не морају. Али тек ово оправдање не пије воду. Обезбеђења има, али на пероне БАС-а може да уђе било ко, сведоче путници.

– Недавно сам брату слао аутобусом огромну торбу пуну књига. На шалтеру сам купио жетон од 180 динара да бих ушао на перон и предао возачу торбу. Мислите да ме је неко проверавао зашто улазим са торбом без путничке карте, шта ми је у торби или зашто сам са перонског дела изашао два минута касније без торбе – указао је студент Иван Јовановић.

У БАС-у су у ранијим покушајима демистификације цене перонске карте истицали да њихова станица припада првој категорији, да ради без престанка и да на њој постоји пошта, банка, обезбеђење, киосци и угоститељски објекти, али су заборављали да подсете да се већина набројаних услуга додатно плаћа.

Ако се зна да БАС-ова станица има 40 перона на којима се аутобуси у најпрометнијем делу дана смењују на 10, 15 минута, а да је просечна попуњеност сваког аутобуса 25 до 30 путника, јасно је колико се новца сваког сата слије само од наплаћене станичне услуге. Тај новац, како су раније наводили представници БАС-а, намењен је за сређивање станице, чишћење, давање информација...

БАС нема конкуренцију у престоници када је реч о станици која пружа сличну врсту услуге, али то не значи да путници нису пронашли решење да би избегли непотребни трошак.

Они који иду ка Банату аутобусе већ годинама чекају на Палилули, путници који одлазе у Бачку и Срем укрцавају се у Главној у Земуну. На пут за исток, југоисток и југ Србије међуградски превоз се чека код Мостарске петље или код Сајма, а део Сремаца, Мачвани и путници за Републику Српску у аутобус улазе код „Сава центра” и код Студентског града.

– Скоро сваке недеље идем кући у Шабац и није ми мрско да са Звездаре одем до „Сава центра”. Ови наши превозници су се изверзирали па се утркују чији бус ће да наиђе минут раније и да покупи више путника. Код „Сава центра” последњих година ординирају и некакви „друмски пи-арови”. Они врбују и сакупљају путнике да не би ушли у конкурентски аутобус. Мени је све једно, јер кад не платим перонску, путничка ми је свакако јефтинија – наводи студент Душан Савић.

У зависности од дела града из кога је путник, до неких од поменутих стајалишта потребно је прилично времена да се дође. Али, уштеда на станичној услузи није за бацање. За те паре могу пред пут да се купе кафа и сендвич. Ко више воли, може и пљескавицу или четврт бурека да пазари, а љубитељи књижевности две добре половне књиге за читање у превозу. Ваља знати да су и поједини превозници смислили цаке да привуку путнике па последњих година у аутобусима деле воду, деци слаткише, а бежични интернет се код доста њих подразумева. Све то за путнике је много конкретније од перонске услуге на главној аутобуској.

Нишлије беснеле због 300 динара

Није БАС рекордер по невероватно високој цени перонске карте. Врло висока цена, и то ни мање ни више него 300 динара, пре две године је расрдила бројне Нишлије на њиховој аутобуској станици. Тај износ утврђен је за оне који улазе на пероне, а не путују. Вештији у математици досетили су се и уместо карте за улазак на перон куповали путничке карте јефтиније од 300 динара.

На станицама у различитим деловима Србије годинама важи и неписано правило да ако је управљач односно власник станице уједно и ауто-превозник он станичну услугу не наплаћује за путнике који имају карте за његове поласке. Али, ако путник на истој тој станици купи карту неког другог превозника – перонска карта се наплаћује. На такву ситуацију се годинама жале путници у Зајечару, Шапцу, Зрењанину… питајући се шта то боље они добијају на перону од путника којима станична услуга није наплаћена.

Комисија за заштиту конкуренције у неколико наврата претходних година се бавила проблемом злоупотребе доминантног положаја управљача аутобуском станицом. Стање на терену ипак указује да критике и сугестије комисије нису уродиле плодом.

И приградски поласци од 2017. на БАС-у

Прошле године су после почетка уклањања „Ластине” станице сви њени поласци пресељени на оближњи БАС. Међу њима су биле и приградске линије за које важи „бусплус”. Како на БАС-у и ти путници морају да уђу на пероне, они који немају персонализоване „бусплус” у почетку су морали да плаћају и перонску карту. Добар део њих је због тога аутобусе почео да чека на успутним станицама по центру Београда. Убрзо су надлежни нашли решење и увели месечну перонску карту која је знатно повољнија од дневне.

Шабачка клетва

Кад је карта скупа, путници се довијају на разне начине да уштеде, али неке од њих је то довијање коштало клетве. Пре неколико година, на аутобуској станици у Шапцу Светлана П. доживела је непријатно изненађење када је кренула да испрати тетку и сестру које су путовале у Нови Сад. Капија за пролаз на пероне била је полуотворена, па су оне протрчале јер су, како каже Светлана, журиле да ухвате аутобус који је излазио из станице.

„Нисте купиле перонску! Погинуле дабогда”, чуло се у позадини како виче радница из кућице.


Коментари19
05c53
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Саша
Безобразлук БАС-а који ми је познат још из времена док сам био студент(прије готово 20 година), чак се сјећам периода кад је станична услуга била скупља од карте до Панчева.Оно што ме додатно иритира јесте да у Републици Српској поласке ка Србији третирају као међународне(то ме и боли јер су у мом срцу Србија и Република Српска једно), а исти стају не у сваком селу него сваком засеоку, не би ли међу 8-10 путника додали још којег. Кад се дода и чекање на граници(ријетко мање од сат и по), скенирање докумената које су на Сремској Рачи увели не би ли се угледали на Хрвате, путовање од Приједора до Београда зна трајати и 10 сати, а аутом у најгорем случају, правећи честе паузе да бих уживао у путовању, стигнем за 8 сати. Паметном доста.
Dejan
Toronto-Montreal autom 4.5-5 Sati, autobusom 7 sati i košta bezobrazno puno. Kad čitam ovo ovde čini mi se da ste dobro prošli. Vozom je brže i udobnije i naravno adekvatno skuplje nego autobusom.
Препоручујем 4
Pera Pera
Legalizovani KRIMINAL .
Драган Поповић
Ништа заузврат не добијају ни власници моторних возила када плате трошкове регистрације возила нити добију када плате безобразно високе акцизе укључене у цену горива ни када плате паркирање па ником ништа. Ни опрана кола, ни чување од лопова, ни зимске гуме, ... Ништа! Харач к'о сваки други харач.
Lazo
Ne zaboravite samo da na sledecim izborima glasate za one koji ce vam (kao) pruziti neku uslugu koju i necete i koja vam i ne treba. U Srbiji je tako vec trideset godina. Svi kukaju o haracima, ali svi bi da zive “na racun drzave”, pa da im drzava pruza ovu ili onu uslugu. Odakle drzavi pare? Kad se neko pojavi i kaze aman smanjite drzavu, taj ne moze dva glasa da dobije. izracunajte koliko godisnje haraca platite na svakom cosku a koliko drzavnih usluga platite. Kao sto kazu: svake sekunde radja se sisar. Izbori u Srbiji se svode na to ko ce koga da jase. Ukinite pola drzave i bice vam bolje.
Препоручујем 27
Anabel
Nigde u svetu ne postoji nesto sto se zove "peronska karta". Wc se normalno placa, kafa, ne postoje nosaci prtljaga i da, svako vuce svoje ali je sve otvoreno i ne moras da platis 180 dinara da bi doveo nepokretnu osobu do autobusa i pomogao joj. Godinama BAS pljacka narod, koliki je dnevni prihod od peronskih karata pa puta mesec dana, milione uzimaju, a stanica daleko od bilo koje evropske stanice.
dipl. agronom
Bas kriticki reagujete na nesto sto egzistira poodavno,vec 25 godina...Zivela Srbija koja se prevozi autobusima...??

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља